۶۵۵ نفر؛ رکوردشکنی مجدد آمار رسمی فوت‌شدگان کرونا در ایران

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۵

آمار رسمی فوت شدگان ناشی از بیماری کووید-۱۹ در ایران به طور پیوسته در حال شکسته شدن است. وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که در شبانه روز اخیر شمار فوت شدگان مبتلا به ویروس کرونا به ۶۵۵ نفر رسیده است که بالاترین آمار رسمی از زمان اعلام شیوع کرونا در ایران در اول اسفند ۱۳۹۸ است.

یک روز پیش از این با ثبت ۶۲۰ فوتی رکورد قربانیان در ایران شکسته شده بود اما با گذشت یک شبانه روز، این آمار مجددا افزایش یافته است.

گزارش ها از ایران حاکی است در برخی از شهرها ظرفیت بیمارستانی تکمیل شده و بیماران در راهروها بستری می شوند

دکتر ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت ایران پیشتر گرفته بود آمار واقعی فوت شدگان دو برابر شماری است که روزانه توسط دولت اعلام می شود.

کارشناسان امور بهداشتی، آمار واقعی جان‌باختگان و مبتلایان روزانه در ایران را دو تا سه برابر آمار رسمی تخمین می‌زنند و اخیرا برخی مقامات بهداشتی ایران هم اذعان کردند که آمار واقعی را وزارت بهداشت ایران از سازمان جهانی بهداشت “مخفی” کرده است.

مقام های ایرانی می گویند این کشور درگیر موج پنجم شیوع ویروس کرونا و سویه دلتای این ویروس اغلب شهرهای ایران را دربرگرفته است.

وزارت بهداشت ایران می گوید در شبانه روز منتهی به صبح روز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ به وقت محلی ایران، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۰۴۴ نفر از آنان بستری شدند.

برخلاف تبلیغات وسیع حکومتی درباره ساخت واکسن های داخلی در ایران تاکنون هیچ واکسن داخلی در مقیاس وسیع در روند واکسیناسیون عمومی به کار گرفته نشده و آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران هم ورود واکسن های ساخت آمریکا و بریتانیا را ممنوع اعلام کرده است.

یک مرکز شارژ کپسول های اکسیژن برای مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد
یک مرکز شارژ کپسول های اکسیژن برای مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد

با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از امروز تعطیلی ۵ روزه سراسری در ایران برقرار است. دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت ایران پیش از این در نامه ای به آیت الله خامنه ای خواستار تعطیلی یکپارچه دو هفته‌ای شده بود رهبر ایران آن را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع داد و این ستاد هم با آن مخالفت کرد.

کارشناسان بهداشتی و مدیران درگیر با موج پنجم کرونا با انتقاد از این تصمیم آن را به “زنگ تفریح” تشبیه کرده‌اند و خواستار تعطیلی کامل و قرنطینه و اجرای کامل محدودیت رفت و آمد شده‌اند.

گزارش ها از ایران حاکی است در برخی از شهرها ظرفیت بیمارستانی تکمیل شده و بیماران در راهروها بستری می شوند.

با وجود وضعیت وخیم شیوع بیماری، گزارش‌ها نشان م دهد اکثر جاده‌ها به مقصد شمال ایران پرتردد بوده و بسیاری بدون توجه به موج پنجم شیوع کووید- ۱۹ اقدام به سفر تفریحی کرده‌اند.

مقام های محلی از مشهد مرکز استان خراسان رضوی گزارش داده اند که افزایش شمار فوت شدگان باعث شده که از تاکسی ها برای حمل جنازه درخواست کمک شود. در تهران هم مقام های شهری می گویند رکورد پنجاه ساله دفن در بهشت زهرا شکسته شده است.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران گفته این کشور نیازمند واردات میلیون دوز واکسن کرونا است. ژاپن تاکنون در چند محموله واکسن های تولید خود را به ایران هدیه داده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *