علی مطهری: روسیه در نظام جمهوری اسلامی نفوذ کرده و حامی دارد

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۷

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس می‌گوید نه تنها روسیه در ایران «نفوذ» کرده، بلکه جمهوری اسلامی در «دامن» روسیه و چین افتاده و سیستم‌های امنیتی «خفقان‌آور» این دو کشور «الگوی نهادهای امنیتی» ایران است.

آقای مطهری در گفت‌و‌گویی که روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد از وی در وب‌سایت انصاف‌نیوز منتشر شده، انتشار عکس جنجالی سفرای روسیه و بریتانیا در ایوان تاریخی سفارت روسیه در تهران را دارای «پیامی» از سوی مسکو برای تهران دانست.

وی گفت که این عکس، «این پیام را در خود مستتر دارد که امروز ایران تحت سیطره‌ ماست… قرائن هم نشان می‌دهد که ما تا حدودی در دامن روسیه و چین افتاده‌ایم.»

اشاره وی به انتشار عکسی از دیدار سفیران روسیه و بریتانیا در ایوان تاریخی کنفرانس تهران در سفارت روسیه است که پس از دیدار رهبران روسیه، آمریکا و بریتانیا در این مکان در سال ۱۳۲۲، نیروهای متفقین باوجود اعلام بی‌طرفی ایران، وارد خاک کشور شده و ایران را به اشغال درآوردند.

در این عکس، سفیر روسیه در ایران، در کنار رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران و یک صندلی خالی بر بالای پله‌های ورودی ساختمان سفارت روسیه دیده می‌شود.

با آنکه سفرای روسیه و بریتانیا بابت این عکس عذرخواهی کردند، اما انتشار آن جنجال گسترده‌ای در عرصه سیاسی ایران و فضای مجازی ایجاد کرد.

با این حال پس از انتشار این عکس، کاربران وابسته به حکومت در فضای مجازی، بیشتر به سفیر بریتانیا تاختند و انتقادهای چندانی متوجه سفیر روسیه و مسکو نبود.

علی مطهری با اشاره به این موضوع گفته برخورد «دوگانه» نسبت به سفیر روسیه و نماینده‌ بریتانیا توسط برخی از افراد موسوم به انقلابی، «نشانه‌ای از نفوذ روسیه در نظام حکمرانی» جمهوری اسلامی است.

وی از اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی به جای حمله به سفیر روسیه که به نظر وی «نقش اصلی را در این ماجرا» داشت، بیشتر به سفیر بریتانیا حمله کرد، ابراز تعجب کرده و گفته: «این یکی از قرائنی است که نشان می‌دهد روسیه در نظام ما نفوذ کرده و حامیانی پیدا کرده است.»

این نماینده سابق مجلس به «ضربه‌هایی» که از اول انقلاب ۵۷ تاکنون، روسیه به ایران وارد کرده، اشاره داشته و از جمله گفته «در برجام روسیه همواره…از ایران به عنوان ضربه‌گیر در مقابل آمریکا استفاده کرده… در سوریه هم … دست اسرائیل را برای حمله به نیروهای هوادار ایران باز گذاشتند و…نمونه دیگر بدعهدی روس‌ها در تحویل دادن واکسن به ایران است.»

مطهری، غربی‌ها را در مقایسه با روس‌ها «رو راست‌تر و صادق‌تر» معرفی کرده و افزوده آنها «نفاق کمتری دارند، ولی روسیه این طور نیست و پیچیده عمل می‌کند.»

وی از اینکه عده‌ای در ایران به نام انقلابی‌گری، «برای دوری از آمریکا و غرب آنقدر عقب‌ رفته‌اند که از آن طرف پشت بام افتاده و در دامن روسیه و چین قرار گرفته‌اند» انتقاد کرده است.

او به صراحت گفته:‌ «الان سیستم‌های امنیتی خفقان‌آور این دو کشور الگوی نهادهای امنیتی ماست و این اشتباه است چون آنها کشورهای کمونیستی بوده‌اند و برای آزادی بیان ارزش زیادی قائل نیستند.»

بدلیل روابط تاریخی ایران و روسیه، همواره حساسیت خاصی در شهروندان ایران نسبت به روابط دوجانبه تهران-مسکو وجود دارد، با این حال جمهوری اسلامی از رابطه با این کشور به عنوان رابطه‌ای «راهبردی» نام می‌برد.

این در حالی است که در موارد متعددی از جمله ماجرای توافق برجام با غرب و واردات واکسن کرونا به ایران، اسناد روشنی نشان از بی‌اعتنایی روسیه به تفکر «راهبردی» بودن رابطه با ایران دارد.

با استفاده از گزارش‌های انصاف‌نیوز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *