خامنه‌ای: اعتماد مردم یک مقداری آسیب دیده؛ مطالبه بایدن همان مطالبه ترامپ است

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۷

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ششم شهریورماه، در دیدار با هیئت وزیران اذعان کرد که اعتماد مردم ایران به حکومت لطمه دیده و کاهش یافته است.

او همچنین در سخنرانی خود برای کابینه ابراهیم رئیسی بار دیگر به دولت آمریکا تاخت و دولت جو بایدن را «گرگ درنده‌ای» دانست که تفاوتی با دولت دونالد ترامپ ندارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنرانی خود که بخش‌هایی از آن در وب‌سایت رسمی او منتشر شده ضمن اذعان به این که مردم به حکومت جمهوری اسلامی اعتماد ندارند تاکید کرد که این اعتماد باید «ترمیم و احیا» شود.

او گفت: «این بزرگ‌ترین سرمایه است برای یک دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند، که خب البته این متأسفانه یک مقداری آسیب دیده.»

در حالی که این نخستین بار است که رهبر جمهوری اسلامی به از دست رفتن اعتماد و اطمینان مردم به حکومت اذعان می‌کند، احتمالا همزمان قید «یک مقداری» در گفته او انتقاد اپوزیسیون و فعالان مدنی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت.

ایران در چند سال گذشته بارها شاهد اعتراضات گسترده به وضعیت مملکت، از فقر تا گرانی و معیشت مردم و مسائل دیگر، بوده و هر سال اعتراضاتی در کشور به راه افتاده که بلافاصله بر حجم و گستره آنها اضافه شده و اعتراض از موضوعی خاص به کل حکومت و شخص رهبر جمهوری اسلامی تسری داده شده است.

در همین حال حضور مردم در انتخاباتی که حکومت برگزار می‌کند رفته‌رفته به‌شدت کاهش یافته است.

ابراهیم رئیسی که «اعدام‌های ۶۷ » و عضویت در «هیئت مرگ» را در کارنامه خود دارد، خرداد امسال در جریان انتخاباتی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد که از سوی بسیاری از ایرانی‌ها تحریم شده بود و رقابتی «یک‌طرفه» خوانده می‌شد.

همزمان ادامه بحران کرونا در کشور که با حکم رهبر مبنی بر منع واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی تشدید شده و مشخص نیست چه زمانی پایان خواهد یافت و هر روز بیش از پیش قربانی می‌گیرد کمابیش به این حس در جامعه ایران دامن زده است که حکومت ملت را رها کرده است.

«سیاست خارجی آمریکا گرگ درنده است»

علی خامنه‌ای روز شنبه همچنین بار دیگر به آمریکا حمله کرده و این کشور را به «زیر پا گذاشتن مذاکره» متهم کرد و گفت که تفاوتی میان دولت کنونی آمریکا و دولت دونالد ترامپ وجود ندارد.

او گفت: «دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد. مطالبه اینها همان مطالبه ترامپ است و هیچ تفاوتی نکرده است. انصافاً در پشت صحنه سیاست خارجی آمریکا یک گرگ درنده است که برخی مواقع به یک روباه حیله‌گر تغییر می‌کند.»

دونالد ترامپ که توافق موسوم به برجام را «بدترین توافق» تاریخ توصیف می‌کرد از این توافق کنار کشید، اما دولت جو بایدن همواره تاکید کرده است که خواهان بازگشت به برجام است.

اما مذاکرات احیای برجام از اواخر خرداد به پیشواز دولت ابراهیم رئیسی متوقف شده و مقام‌های دولت آقای رئیسی تاکنون رویکرد خود درباره این مذاکرات را اعلام نکرده و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز وعده داده است که تاریخ دور جدید مذاکرات پس از پایان تغییر و تحولات دولت در ایران اعلام می‌شود.

ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور مذاکره مربوط به احیای برجام را که شامل رفع تحریم‌های آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خویش است برگزار کرده‌اند ولی به توافق نهایی نرسیده‌اند. نمایندگان دولت آمریکا نیز در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم حضور دارند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه به نخست وزیر اسرائیل اطمینان داد که اگر دیپلماسی در بازدارندگی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موثر نباشد، واشینگتن دست به اقدامات دیگری خواهد زد، نکته‌ای که به نظر می‌رسد به مذاق رهبر جمهوری اسلامی خوش نیامده است.

او روز شنبه گفت: «با وجود آن که جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، اکنون جوری صحبت و طلبکاری می‌کنند که گویا جمهوری اسلامی از برجام و تعهداتش خارج شده است، در حالی‌ که تا مدت‌ها پس از خروج آمریکا، کاری از طرف ایران انجام نشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *