پس از ۲۰ سال جنگ، آخرین نیروهای آمریکا از افغانستان خارج شدند

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۹

پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده آخرین نیروهای خود را از افغانستان در روز دوشنبه ۸ شهریور خارج کرد و به این ترتیب حضور نظامی آمریکا در این کشور پس از ۲۰ سال سرانجام پایان یافت.

عملیات خروج نظامیان آمریکایی تنها ساعاتی پیش از فراررسیدن مهلتی که جو بایدن، ریس جمهوری ایالات متحده، تعیین کرده بود رخ داد. آقای بایدن هدف انتقادات شدید جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌ها است که پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان و تصرف کابل را نتیجه سیاست او می‌دانند.

خبر خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، اعلام کرد که به پنتاگون گفت راس ویلسون، سفیر موقت ایالات متحده در افغانستان، نیز جزو مسافران آخرین پرواز سی-۱۷ بود که این کشور را ترک کرد.

واشینگتن و ناتو که پیش‌بینی نکرده بودند طالبان بتواند به این سرعت بر کل افغانستان تسلط پیدا کند، مجبور به خروج شتابزده از این کشور شدند و هزاران افغان را که به کشورهای غربی کمک کرده بودند، جا گذاشتند.

آقای مک‌کنزی همچنین اظهار داشت که آخرین پرواز شامل آن ده‌ها آمریکایی نشده است که نتوانسته‌اند خود را به فرودگاه برسانند.

وی به خبرنگاران گفت: «مسائل ناراحت‌کننده بسیاری در رابطه با این پرواز وجود دارد. ما نتوانستیم همه آن کسانی را که می‌خواستیم با این پرواز از کشور خارج کنیم. با این حال به نظرم حتی اگر ده روز دیگر هم می‌ماندیم، باز نمی‌توانستیم همه را خارج کنیم.»

از زمانی که طالبان توانست شهر کابل را تصرف کند، طی ۱۶ روز بیش از ۱۲۲ هزار افغانستان را از طریق هوایی ترک کردند.

ایالات متحده و کشورهای غربی متحد آن تلاش کردند که شهروندان خود و نیز مترجمان، کارکنان محلی سفارتخانه‌ها، فعالان مدنی، روزنامه‌نگارها و دیگر افغان‌هایی را که در معرض خطر قرار دارند، نجات دهند.

این میان احتمال تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قوت گرفته بود که این امر در نهایت محقق نشد.

دو روز قبل نیز وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده بود که با تخلیه ۱۵ هزار نفر از نیروهای نظامی خود، به حضور نظامی در افغانستان پس از حدود ۲۰ سال پایان داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *