علی مطهری: عقل طالبان از ما بیشتر است

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۰

علی مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس، در واکنش به برخی مواضع طالبان در افغانستان، روز سه‌شنبه ۹ شهریور در توئیتر نوشت که طالبان «عقل‌شان از ما بیشتر است».

آقای مطهری که شورای نگهبان صلاحیت او را برای انتخابات مجلس و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، به‌دلیل مواضع انتقادی‌اش رد کرد، در این پیام توئیتری نوشت این‌که طالبان گفته‌اند به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پایبندند و خواهان روابط حسنه با آمریکا هستند «نشان می‌دهد که عقل‌شان از ما بیشتر است و حمله به سفارت آمریکا را در دستور ندارند».

اشاره علی مطهری به اشغال سفارت آمریکا پس از پیروزی انقلاب و گروگان‌گیری ۴۴۴ روزهٔ دیپلمات‌های آمریکایی در ایران است که منجر به قطع روابط جمهوری اسلامی با ایالات متحده شد و در طی چهار دههٔ گذشته روبه‌روز خصمانه‌تر شده است.

نایب‌رئیس پیشین مجلس ایران که به اتخاذ «مواضع ضد زن با تأکید بر اجباری بودن حجاب»» مشهور است، در ادامه پیام توئیتری خود نوشت طالبان «اگر به آزادی بیان و حقوق زنان هم پایبند باشند، می‌توان به آن‌ها امیدوار بود».

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره نقض حقوق شهروندی زنان، ممانعت از بازگشت برخی زنان به کار و گسترش دامنه حجاب اجباری در افغانستان منتشر شده و نگرانی‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی برانگیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *