اصغر فرهادی: مردم بسیار خشمگین‌‌اند و امیدی ندارند چیزی در آینده تغییر کند

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۷

اصغر فرهادی، کارگردان مطرح ایرانی، در انتقاد از وضعیت موجود در ایران و با اشاره به شیوه مدیریت کرونا از «خشم» مردم گفت و افزود حس می‌شود «سیستم» در ایران «هیچ تصمیمی برای تغییر و بهبود زندگی مردم ندارد».

فرهادی در گفت‌وگو با نشریه «هالیوود ریپورتر» با اشاره به ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران گفت مردم ایران «هرگز این را نخواهند بخشید».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی ماه ۹۹ در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است. او اضافه کرد: «اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند، واکسن درست کرده بودند، وضعیت خودشان این گونه نبود.»

فرهادی در ادامه مصاحبه‌اش با هالیوود ریپورتر گفت: «وضعیت بسیار ناراحت‌کننده است و مردم خیلی خشمگین‌‌اند. آنها هیچ امیدی ندارند که چیزی در آینده تغییر کند.»

کارگردان فیلم «قهرمان» که برای نخستین نمایش فیلم جدید خود در آمریکای شمالی و در جشنواره فیلم «تلوراید» حضور داشت، با اشاره به این که هر روز فقط «خبر بد» در ایران شنیده می‌شود، گفت: «حس می‌شود که سیستم هیچ تصمیمی برای تغییر و بهبود زندگی مردم ندارد.»

فرهادی تاکید کرد که محدودیت‌های موجود در ایران بر روند کاری او تاثیر می‌گذارد.

او درباره این که فیلم‌هایش بدون سانسور دولتی چگونه می‌شدند نیز گفت: «خیلی چیزها فرق می‌کرد. ما به این فیلم‌ها می‌گوییم واقع‌گرا، اما برای مثال، صحنه‌هایی که زنان با حجاب در خانه هستند و روسری می‌پوشند، واقعی نیست.»

این کارگردان برنده جایزه اسکار اضافه کرد: «دقیقا نمی‌توانم بگویم فیلم‌های من در صورت آزادی چگونه بودند، اما می‌دانم که متفاوت می‌شدند زیرا ذهنم آزادتر بود.»

او با فیلم «جدایی نادر از سیمین» به شهرت بین‌المللی رسید و برای این فیلم و همچنین فیلم «فروشنده» دو بار جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار را از آن خود کرد.

کارگردان ۴۹ ساله ایرانی که اولین فیلم بلند سینمایی خود را هجده سال پیش ساخت، درباره تاثیر سال‌هایی که تحت سانسور فعالیت کرده بر شیوه کارگردانی‌اش گفت: «وقتی سال‌ها در جاده‌ای بسیار ناهموار قدم می‌زنید، قدم زدن شما نیز شبیه جاده ناهموار می‌شود و وقتی وارد یک جاده هموار می‌شوید، مدتی زمان می‌برد تا بار دیگر به صورت عادی قدم بزنید.»

فرهادی تاکید کرد: «بنابراین نمی‌توانم به شما بگویم چطور در یک جاده هموار قدم می‌زنم، اما می‌دانم که آسان‌تر خواهد بود.»

اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» در آخرین دوره جشنواره فیلم کن برنده «جایزه بزرگ» این جشنواره معتبر شد.

او در مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن، هنگام دریافت جایزه گفت سعی کرده در فیلم‌هایش همواره گوشه‌ای از مشکلات ایران را نشان دهد و امید دارد که با تمام فشارها و سختی‌ها بتواند دوباره فیلم بسازد چرا که تنها راه آزادی مردم کشورش آگاهی‌رسانی است.

با این حال اظهارات او درباره نگاهش به بازیگری جنجال‌برانگیز شد و همچنین این کارگردان ایرانی به سکوت در برابر اعتراضات اخیر در ایران متهم شد و مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.

فرهادی در پاسخ به خبرنگار ایران اینترنشنال که پرسید آیا ممکن است روزی درباره کشته‌شدگان اعتراض‌ها به بی‌آبی و تشنگی در خوزستان فیلمی بسازد، گفت: «با شرایط حاضر قطعا نمی‌شود. رفتن سراغ این موضوعات نیاز به فضای باز دارد.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *