چهاردهمین جلسه دادگاه حمید نوری؛ روایت محسن اسحاقی از نقش نوری در کشاندن دانشجویان معترض به «قتلگاه»

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۹

«او تظاهرکنندگان قیام دانشجویی ۱۳۷۸ را به قتلگاه برد.» این قسمتی از شهادت محسن اسحاقی در چهاردهمین جلسه دادگاه حمید نوری بود.

این جلسه صبح روز پنجشنبه ۱۸ شهریور، با ادامه پرسش‌ها توسط وکلای مدافع متهم از سیامک نادری، شاهد روز قبل دادگاه آغاز شد.

دادگاه محل محاکمه حمید نوری، استکهلم سوئد

وکیل مدافع سعی کرد با مقایسه میان روایت های شاهد در بازجویی‌‌های پلیس و شهادت او در دادگاه، موارد به اعتقاد او اختلاف میان آنها را برای قاضی و دادگاه برجسته کند.

در این جلسه محسن اسحاقی شهادت داد که در جریان قیام دانشجویی در سال ۱۳۷۸ شرکت کرده و در آخرین روز اعتراضات کوی دانشگاه – همان روزی که سرکوب خونین دانشجویان رخ داد – زمانی که دانشجویان قصد حرکت به سمت صدا و سیمای دولتی ایران را داشتند، حمید نوری و مجید قدوسی را دیده که در ابتدای صف بودند و معترضان را به سمت دانشگاه کشاندند.

شاهد در پاسخ به سوال وکیل مدافع برای توضیح بیشتر گفت: «[حمید نوری] آنها را به قتلگاه برد.»

شاهد دوم دادگاه محسن اسحاقی بود. اسحاقی در سن ۱۸ سالگی در سال ۱۳۶۲، ۱۳ ماه پس از دستگیری به اتهام هواداری سازمان مجاهدین خلق، شرکت در تظاهرات و ضدیت با نظام به ده سال حبس محکوم شد. او از سال ۱۳۶۵ تا چند ماه پس از اعدام ها در سال ۶۷ در زندان گوهردشت بود.

محسن اسحاقی شهادت داد که بارها با حمید نوری برخورد داشت و یکبار نیز در برابر هیات مرگ و حسینعلی نیری قرار گرفت و مرتضی اشراقی و مصطفی پورمحمدی را نیز شناخت. او همچنین شهادت داد که با اعلام برائت از سازمان مجاهدین و نوشتن ندامت‌نامه از اعدام رهایی پیدا کرد.

او گفت، ضابطه و شرط دادستانی تهران برای آزادی زندانی مصاحبه کردن بود و از برخی مصاحبه می گرفتند و از برخی نمی گرفتند، اما شرط پذیرش، مصاحبه بدون چون و چرا بود. شاهد ضمن اشاره به وضعیت ساختمان و بندها به محل بندهای زندانیان عادی و اعتراض زندانیان سیاسی نسبت به هم‌بند و هم‌سلول‌شدن با آنها پرداخت.

آقای اسحاقی با اشاره به حمید عباسی گفت، او یکی از مسئولانی بود که «بچه‌ها» را به خط می‌کرد و به راهروی مرگ و هیات مرگ می‌برد و فرد دیگر ناصریان، مقام بالادستش، بود. این جلسه دقایقی به دلیل تاثر و گریه شاهد متوقف شد.

شاهد دادگاه درباره شروع اعدام‌ها گفت که مسئولان زندان گوهردشت اعلام کردند که آنها را به خاطر مشکل فاضلاب منتقل می کنند، مشکلی که اصلا وجود نداشت. اسحاقی گفت: «مدت کمی قبل از این، جمهوری اسلامی قطعنامه را پذیرفته بود و من شخصا احساس خوبی نداشتم چون قبلا هم باز زندانی ها را جداسازی کرده بودند.»

اسحاقی به نماز جمعه ای به امامت علی خامنه ای، رهبر فعلی کشور، اشاره کرد و گفت خامنه‌ای در نمازجمعه گفت: «در برخی زندان ها گروهکی شورش کرده اند و حتی زندان را آتش زده اند…» آقای اسحاقی گفت: «همان موقع به دوستم گفتم همه ما را می کشند. برادران اسحاقی در جریان اعدام ها، در زندان گوهردشت هم بند بودند. دایی اسحاقی ها هم در جریان اعدام ها از زندان اوین به زندان گوهردشت منتقل شد. دایی بزرگ محسن اسحاقی در سال ۱۳۶۰ اعدام شده است.»

جلسه بعد دادگاه حمید نوری قرار است سه شنبه ۲۳ شهریور برگزار شود. شاهد جلسه پانزدهم رمضان فتحی خواهد بود.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *