هشدار در مورد مهاجرت ۲۰۰هزار نفر از سراوان به دلیل کمبود آب آشامیدنی

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۴

-ملک فاضلی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی امروز خطاب به وزیر نیرو درباره تأمین آب‌ آشامیدنی این شهرستان هشدار داد و گفت: «در صورتی‌ که چاره‌جویی نشود طی دو سال آینده جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر از این منطقه مجبور به مهاجرت می‌شوند.»
-بی‌آبی به یکی از بزرگترین مشکلات سراوان بدل شده و فقدان منابع آبی به ویژه پس از آبگیری سد ماشکید که دست‌کم ۶۷ میلیون مترمکعب آب را از سال ۱۳۹۳ تا کنون به هدر می‌برد، این خطه را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی درباره مهاجرت ۲۰۰هزار نفر از مردم شهرستان سراوان در استان سیستان‌ و بلوچستان هشدار داد که به دلیل نداشتن آب آشامیدنی خواهد بود.

ملک فاضلی نماینده سراوان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه خطاب به وزیر نیرو درباره تأمین آب‌ آشامیدنی این شهرستان هشدار داد و گفت: «در صورتی‌ که چاره‌جویی نشود طی دو سال آینده جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر از این منطقه مجبور به مهاجرت می‌شوند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی تیرماه امسال نیز گفته بود که ۶۰درصد مردم سراوان اصلا آب شُرب ندارند.

او همچنین بر «توسعه برق و ایجاد زیرساخت‌های آن» به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم در این منطقه تأکید کرد.

آنگونه که فاضلی خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفته، راه‌های این شهرستان نیز نامناسب است و لازم است از فرودگاه سراوان هفته‌ای دو پرواز از تهران به این شهر انجام شود.

فاضلی از وزیر آموزش و پرورش نیز درخواست کرد اگر قرار است اینترنت اینگونه باشد، وزیر بهداشت در جهت واکسیناسیون همکاری داشته باشد تا آموزش حضوری انجام گیرد.

فاضلی همچنین تاکید کرد: «نبود اینترنت فریاد دانش‌آموزان و دانشجویان را به فلک رسانده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه چاره‌جویی کنند.»

شهرستان سراوان از مناطق بحران‌زده در استان سیستان‌ و بلوچستان است که آبرسانی به آن به صورت «سقایی» ولی با تانکر انجام می‌شود! به این ترتیب با کمبود تانکر نیز تا روزها مردم این شهرستان آب برای آشامیدن و زیست روزمره ندارند.

بی‌آبی به یکی از بزرگترین مشکلات سراوان بدل شده و فقدان منابع آبی به ویژه پس از آبگیری سد ماشکید که دست‌کم ۶۷ میلیون مترمکعب آب را از سال ۱۳۹۳ تا کنون به هدر می‌برد، این خطه را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مردم این شهرستان مانند دیگر مناطق استان، آب مورد نیازشان را از چاه‌های سطحی و با جمع‌آوری آب‌های سطحی پس از هر بارندگی تأمین می‌کنند که آن نیز با کمبود بارندگی‌ها به حداقل خود رسیده است و در عین حال آب تصفیه‌نشده است!

با وجود این مشکلات جدی هیچ راه حلی توسط مسئولان در نظر گرفته نشده و اعتنایی به این مشکل حیاتی مردم منطقه نمی‌شود.

استان سیستان‌ و‌ بلوچستان دارای ۴ حوزه آبی شامل سیستان و هیرمند در شمال، ایرانشهر در مرکز و سراوان در شرق است که با سدسازی‌ها و هدایت رودخانه‌های کوچکی مانند ماشکید به سمت این‌سدها، منطقه کاملا با بی‌آبی می‌جنگد.

آنگونه که فاضلی نماینده سراوان درباره اثرات منفی سد توضیح داده بخش عمده‌ای از آب رودخانه‌های کوچک تبخیر می‌شوند، حال آنکه، «باید هنگام ایجاد سد مسئولان برای انتقال آب این روستاهای پایین دست تصفیه‌خانه و لوله‌گذاری می‌کردند. اگر این کار انجام می‌گرفت ۲ شهرستان با روستاهای آن که جمعیتی قریب به ۲۰۰ هزار نفر داشت به‌ خوبی آبرسانی می‌شد. متاسفانه زمانی که اعتبار بود و این کار با ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان به سرانجام می‌رسید اکنون با ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم قابل اجرا نیست.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی راهکار غلبه بر بحران آب در این منطقه را استفاده از حوزه آبی «هامون ماشکید» دانسته که «که طی سالیان دراز بین بلوچستان پاکستان و آبریز شرق بلوچستان ایران در منطقه هیرمند و حوزه سیستان قرار داشته و مشترک بین کشور ایران و پاکستان است.»

به گفته فاضلی، «برای مصرف آب شرب شهر ۱۰ هزار نفری سراوان از قنوات چندین هزارساله برداشت می‌شود که متاسفانه اغلب آنها خشک شده‌اند. مردم منطقه یک مادرچاه حفر کرده بودند که آب آن نیز کاهش یافته و در حال حاضر آبرسانی از این چاه با پمپاژ میسر است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *