رییس اتاق بازرگانی: سقوط ۵۷ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران طی سه سال، یک هشدار جدی است

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۹

غلامحسین شافعی، رییس  اتاق بازرگانی، سقوط ۵۷  درصدی تولید ناخالص داخلی طی سه سال را هشداری جدی برای اقتصاد ایران خواند و بر ضرورت تغییر سیاست‌گذاری‌ها و برداشتن گام‌هایی برای «رفع تحریم» تاکید کرد.

رییس  اتاق بازرگانی ایران روز یک‌شنبه طی سخنانی در سی و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد، گفت: «تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۹۶ به قیمت جاری ۴۴۵ میلیارد دلار بود، با ۵۷ درصد کاهش به ۱۹۱ میلیارد دلار در سال ۹۹ تنزل یافته است.»

شافعی تاکید کرد که کاهش تولید ناخالص داخلی به بیش از نصف در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۹، رتبه ایران را از جایگاه ۲۶ اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۵۱ تنزل داده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تاکید کرد که این آمارها، هشدارهایی جدی برای آینده اقتصاد ایران و تاکیدی بر ضرورت بازنگری در سیاستگذاری‌های موجود است.

سال‌های مورد اشاره رییس اتاق بازرگانی ایران سال اوج گیری اعتراضات در ایران است که با اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان سال ۹۸ به اعتراضات سراسری تبدیل شد و خونین‌ترین سرکوب از سوی جمهوری اسلامی را در پی‌داشت.

از سال ۹۷ نیز خروج آمریکا از برجام در دولت ترامپ اعلام و در پیامد آن تحریم‌های نفتی آمریکا اعمال شد و در زمستان سال ۹۸ نیز ویروس کرونا به ایران رسید و پس از آغاز واکسیناسیون در بسیاری از کشورها نیز فرمان خامنه‌ای مبنی بر منع واردات واکسن از آمریکا و انگلیس، ایران را درگیر امواج پیاپی کرونا کرد.

ییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران همچنین روز یک‌شنبه در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز سخنرانی و به دولت ابراهیم رئیسی توصیه کرد تا با «رفع تحریم‌ها، رقابتی کردن اقتصاد و خصوصی‌سازی واقعی امکان تولید کارآمد و کاهش هزینه‌های تولید» را فراهم کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد که کاهش ۲۵۴ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران طی سه سال نشان می‌دهد که رقابت‌پذیری و سهم ما از اقتصاد جهانی کاهش پیدا کرده است و به‌صراحت باید گفت دلیل عمده مشکلات اقتصادی به بینش غلط در این عرصه برمی‌گردد.

او ضمن اشاره به سخنان مدیر کمیته امداد مبنی بر اینکه «در فاصله سال ۸۰ تا ۹۸ به‌طور متوسط حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر چندبعدی قرار گرفته‌اند»، گفت که برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فقر چندبعدی نیز همین حدود است و نشان می‌دهد که خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اکنون دو راه پیش روی دولت است، گفت که راه اول تاکید بر سیاست‌های باز توزیعی و برداشتن پول از جیب یک نفر و واریز آن به جیب دیگری، ایجاد شغل‌های ناپایدار به پشتوانه اعتبارات بانکی و اجرای طرح‌های به‌اصطلاح زودبازده است که نتیجه آن چون نرخ‌های تورم و بیکاری دو رقمی، و کسری بودجه را بارها دیده‌ایم.

شافعی افزود که راه دوم استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای افزایش تولید رقابتی و خلق ثروت در اقتصاد است که می‌تواند ایجاد تحرک در تولید، اشتغال‌زایی و افزایش درآمدهای مالیاتی را در پی داشته باشد و موجب بهبود در توزیع درآمد و کاهش کسری بودجه به‌عنوان ریشه اصلی تورم شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد که دولت باید رفع موانع داخلی و خارجی تولید را در دستور کار قرار دهد و مبنای همه تصمیمات و موضع‌گیری‌های خود را بر ایجاد فضای مساعد کسب‌وکار قرار دهد.

غلامحسین شافعی افزود که توصیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به دولت این است که با «رفع تحریم‌ها» فضای نااطمینانی را از بین ببرد تا سرمایه‌های داخلی و خارجی جذب و امکان رشد اقتصادی پایدار فراهم شود و با رقابتی کردن اقتصاد و خصوصی‌سازی واقعی یا واگذاری مدیریت بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی و عدم‌مداخله دولت در قیمت‌گذاری، امکان تولید کارآمد و کاهش هزینه‌های تولید را فراهم کنند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *