درخواست تامین مسکن اجتماعی برای بی‌خانمان‌ها/ برخی یک دهه در گرمخانه‌ زندگی می‌کنند/ کارتن‌خواب‌ها واکسینه نمی شوند

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۹
مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری تهران گفت: افرادی را داریم که بیش از یک دهه است، در گرمخانه‌های تهران زندگی می‌کنند و خروج آنها از این چرخه جزو چالش‌های جدی ما است، چراکه منابع آن وجود ندارد.   «سید مالک حسینی» مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره‌ عدم واکسیناسیون افراد بی‌خانمان و کسانی که در گرمخانه‌های شهرداری هستند، اظهار کرد: همزمان با شروع واکسیناسیون سراسری در کشور، ما دو دغدغه داشتیم که یکی در مورد واکسیناسیون مددکاران بود و اعتقاد داشتیم، بعد از کادر درمان بیشترین نیاز را به واکسن دارند، چرا که بیشترین تعامل را با عوامل انسانی آسیب‌پذیر دارند.
او ادامه داد: هر چند پیگیری‌های فراوان ما از وزارت بهداشت به نتیجه نرسید، اما به همت شهرداری تهران طی ۲۰ روز گذشته واکسیناسیون این گروه‌ها آغاز شده است و تاکنون به غیر از کسانی که درگیر کرونا هستند و یا تازه دوره درمان خود را تمام کردند، سایر افراد اجرائی و مددکاران ۱۰۰ درصد واکسینه شده‌اند.   حسینی درباره واکسیناسیون مددجویان حاضر در گرمخانه‌ها و سامان‌سراها اظهار کرد: در مورد مددجوها، به رغم همه پیگیری‌هایی که انجام شد و از ابتدای شیوع کرونا چه در مورد واکسن آنفلوآنزا و چه در مورد واکسن کرونا، متاسفانه هیچوقت مددجوها در اولویت وزارت بهداشت قرار نگرفتند.
“نداشتن مدارک هویتی” چالش واکسیناسیون افراد بی‌خانمان مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: بخشی از حساسیت برای در اولویت قرار گرفتن این افراد به دلیل نداشتن مدارک هویتی است. آن‌ها کسی را جز ما ندارند، به همین دلیل تاکید و اصرار ما بر واکسیناسیون این افراد به دلیل نداشتن پشتوانه است و با همین نگاه مساله واکسیناسیون آن‌ها را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری خواهیم کرد.
حسینی افزود: خوشبختانه شهردار تهران به ستاد مدیریت بحران در این زمینه ماموریت ویژه‌ای داده است و یکی از مواردی که مورد تاکید ایشان هم هست، بحث گروه‌های آسیب‌پذیر است. با توجه به اینکه خانواده‌های کودکان کار و در معرض آسیب، مددجوهای گرمخانه‌ها و سامان سراها و مراکز بهاران و افرادی که در سامانه نیازمندان ما هستند و ۱۳ هزار خانواده را شامل می‌شوند، در اولویت قرار گرفته‌اند و با اراده‌ای که من در ستاد مدیریت بحران شهرداری می‌بینم قطعا این کار با مرحله‌بندی به نتیجه خواهد رسید.    او با بیان اینکه چالشی که برای واکسیناسیون کارتن خواب‌ها وجود دارد، مساله هویتی آنها است، گفت: از طرفی حضور آن‌ها در گرمخانه‌ها ثابت نیست و این کار را سخت می‌کند. بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد این افراد به طور ثابت در طول سال به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند و تلاش می‌کنیم واکسیناسیون این افراد به علاوه مددجوهای مراکز بهاران را آغاز کنیم.
حسینی در واکنش به اینکه شهرداری واکسیناسیون خانواده‌های کارمندان را نیز شروع کرده، چرا برای این گروه منتظر وزارت بهداشت است؟ اظهار کرد: مساله ثبت اطلاعات هویتی این افراد است. بخش عمده‌ای از آن‌ها اطلاعات هویتی ندارند و مشغول بررسی ساز و کاری برای این مساله هستیم. از طرفی شهرداری متولی واکسیناسیون نیست و براساس سهمیه‌ای که توافق شده، واکسیناسیون را انجام می‌دهد و برای این گروه‌ها وزارت بهداشت باید چاره اندیشی کند.    او تاکید کرد: در تلاش هستیم که این مشکلات را برطرف کنیم و بتوانیم این گروه را در اولویت قرار دهیم.
ابتلای بیش از ۱۰۰ نفر به کرونا در گرمخانه‌ها حسینی درباره آمار ابتلا به کرونا در گرمخانه‌ها گفت: خوشبختانه مرگ ناشی از کرونا در گرمخانه‌ها نداشتیم اما از موج چهارم به بعد ابتلا به کرونا در گرمخانه‌ها رخ داده است و بیش از ۱۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.  بازگشت ۳۰۰ مددجو به کانون خانواده‌ او در پاسخ به این سوال که چقدر توانستید فرایند خروج از گرمخانه‌ها را تسهیل کنید؟
اظهار کرد: در یک سال و نیم گذشته بالغ بر ۳۰۰ نفر به خانواده‌های خود برگشتند و برابر آمار تقریبا بازگشت مجدد به کارتن خوابی نزدیک به صفر بوده است.
مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این موضوع با جدیت در حال پیگیری است، اما نهاد خانواده برای برخی از افراد کارتن خواب وجود ندارد، گفت: در سال گذشته وضعیت ما بهتر بود و می‌توانستیم از طریق خیرین و کمک‌هایی که جمع می‌کنیم پول پیش رهن یک خانه را در نقاط ارزانتر تهران برای مددجو تامین کنیم، اما الان با توجه به سرسام‌آور شدن هزینه‌های رهن و اجاره این موضوع به یک چالش تبدیل شده است.  درخواست تامین مسکن اجتماعی برای افراد بی‌خانمان او اضافه کرد: اگر بتوانیم موضوع مسکن اجتماعی را برای این افراد به نتیجه برسانیم، اقدام بسیار خوبی خواهد بود.
ما افرادی را داریم که بیش از یک دهه است، در گرمخانه‌های تهران زندگی می‌کنند، اما اینکه بتوان این افراد را از این چرخه خارج کرد و برای آن‌ها زندگی باثبات‌تری را ایجاد کرد، چالش‌ جدی است که منابع آن وجود ندارد و افزایش بیش از اندازه هزینه‌های زندگی کار ما را روز به روز سخت‌تر می‌کند.    حسینی گفت: یک ماه پیش برای شتاب گرفتن فعالیت‌های مددکاری فراخوان کمک دادیم و این فراخوان را باز هم در دستور داریم تا از ظرفیت اقدامات مددکاری برای وصل کردن افراد به خانواده‌ها و برطرف کردن نیازهای آن‌ها استفاده کنیم. علت بی‌نتیجه‌ماندن احداث گرمخانه‌های جنرال او در پاسخ به این سوال که چرا وعده تاسیس گرمخانه‌های جنرال به نتیجه نمی‌رسد؟
اظهار کرد: گرمخانه‌های جنرال سه سال پیاپی است که برای آن‌ها ردیف بودجه در نظر گرفته شده است و مورد توجه هم قرار گرفتند و طراحی‌های لازم نیز برای آنها انجام شده است، اما به رغم اینکه حتی در یک منطقه مناقصه نیز برگزار و برنده نیز مشخص شد و یا در منطقه ۴ کلنگ زنی هم انجام شد، اما عملیات عمرانی شروع نشد.    حسینی افزود: دلایل متعددی وجود داشت که در حال بررسی است، برای مثال در یک منطقه به دلیل اختلاف یکی از پیمانکاران سابق با شهرداری منطقه، تحویل زمین با مشکل روبرو شد. در یکی از مناطق با اعتراضات محلی مواجه شدیم و به همین دلایل تا امروز موضوع احداث گرمخانه جنرال پیش نرفته است.
او در پایان گفت: خوشبختانه معاون فرهنگی و اجتماعی در بازدیدی که در اولین روز کاری خود از گرمخانه خاوران داشت، تاکید کرد که به سرعت موانع را برطرف و در سال جاری کار عمرانی را آغاز کنیم. زمین‌هایی که مهیا شده‌اند ویژگی‌های لازم را دارند، اما به رغم مهیا بودن شرایط، دوره گذار مدیریت شهری کار را مقداری متوقف کرده است، اما اراده جدی در این زمینه وجود دارد و امیدواریم کار به خوبی پیش رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *