بهائیان شیراز؛ سروش آبادی و کیانا شعاعی به حبس محکوم شدند

By | ۱۴۰۰-۰۶-۳۰

سروش آبادی و کیانا شعاعی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر هر یک به ۳ سال و سه ماه حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدید نظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳۱ ماه و ۱۶ روز زندان برای آقای آبادی قابل اجرا خواهد بود. همچنین ۳۰ ماه از دوران محکومیت خانم شعاعی به مدت ۵ سال به حال تعلیق در آمده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سروش آبادی و کیانا شعاعی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، به حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند.

بر اساس این حکم که در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۰ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی صادر و به این شهروندان شده است، سروش آبادی و کیانا شعاعی هر یک از بابت اتهام “عضویت در گروه‌های معاند نظام به قصد اخلال در امنیت کشور” به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و ۲ سال منع خروج از کشور و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی” به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری برای آقای آبادی قابل اجرا خواهد بود. همچنین ۳۰ ماه از دوران محکومیت خانم شعاعی به مدت ۵ سال به حال تعلیق در آمده و وی باید در این مدت به صورت ماهانه خود را به اداره اطلاعات شیراز معرفی کند.

کیانا شعاعی و سروش آبادی به همراه فرزان معصومی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. خانم شعاعی در تاریخ ۱۶ آبان‌ماه و آقای آبادی درتاریخ ۱۱ آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شدند. مامورین در زمان بازداشت این شهروندان اقدام به بازرسی منزل کرده و تعدادی از لوازم شخصی آنها از جمله کامپیوتر، لپ‌تاپ و تلفن همراه را با خود برده بودند. نهایتا جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم شعاعی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه در این دادگاه برگزار شده بود.

در خصوص همین پرونده فرزان معصومی توسط این شعبه پیشتر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که تیرماه سال گذشته محکومیت وی در مرحله تجدیدنظر به ۲ سال زندان تقلیل یافت.

سروش آبادی همچنین در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه امسال به همراه ۶ شهروند بهائی دیگر توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *