اول مهر و سال تحصیلی جدید با تجمع اعتراضی آموزگاران در بیش از ۱۵ استان ایران آغاز شد!

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۱

– «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، «رتبه اگر حل نشه، کلاس‌ها منحل میشه» و «نه تسلیم نه سازش، رتبه بدون خواهش» از جمله شعارهای آموزگاران در این اعتراض سراسری بود.
– سیدابراهیم رئیسی در اقدامی نمایشی به سازمان برنامه و بودجه «دستور» داده که معوقات معلمان پرداخت شود اما آموزگاران علاوه بر «معوقات» که در هر حال باید پرداخت شود، خواستار «اجرای» طرح رتبه‌بندی شغل خود هستند.

 سال تحصیلی جدید در ایران با تجمع اعتراضی هزاران آموزگار در بیش از ۲۵ شهر ایران آغاز شد. آموزگاران در هفته‌های گذشته خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان شده بودند.

اعتراضات معلمان ایران به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی برای بهبود میزان حقوق ماهانه، روز پنجشنبه یکم مهرماه ۱۴۰۰ و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در بیش از ۱۵ استان ایران برگزار شد.

آموزگاران ایران در هفته‌های گذشته در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی چندین تجمع برگزار کرده‌اند. این اعتراضات اکنون با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز ادامه یافته و قرار است ادامه پیدا کند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز از معلمان در شهرهای مختلف خواست که روز شنبه سوم مهرماه نیز در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهر خود تجمع کنند.

اعتراضات آموزگاران امروز در نخستین روز مهرماه گسترده‌تر از روزهای گذشته و در بیش از ۲۵ شهر برگزار شد. تهران، اصفهان، اهواز، ایذه، الیگودرز، خرم آباد، کرمانشاه، قزوین، زنجان، تبریز، همدان، دیواندره، قم، کوهدشت، کرج، سمنان، ساری، آبادان، مشهد، اراک، شاهرود، یزد و اردبیل از جمله شهرهایی بودند که در آنها، آموزگاران تجمع کردند.

«معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، «رتبه اگر حل نشه، کلاس‌ها منحل میشه» و «نه تسلیم نه سازش، رتبه بدون خواهش» از جمله شعارهای آموزگاران در این اعتراض سراسری بود.

طرح رتبه‌بندی آموزگاران از سال ۱۳۹۲ مطرح شده اما در طول هشت سال گذشته معلق مانده و اجرا نشده است. همچنین بر اساس فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، می‌بایست حقوق معلمان بر اساس سطح کیفی آنها تعیین شود.

در صورت تصویب نهایی و اجرای طرح رتبه‌بندی، مبنای حقوق و مزایای معلمان حداقل ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که هم‌رتبه و هم‌سابقه‌اند خواهد شد.

آموزگارانی که به دلیل اختلاف شدید میان درآمدها و هزینه‌ها، به زیر خط فقر رانده شده‌اند، پس از هشت سال انتظار حالا به خیابان آمده‌اند تا بتوانند حق خود را دریافت کنند.

دولت و مجلس وعده‌ی افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق معلمان را هم داده‌اند، اما این موضوع نیز که تا کنون نشانی از تصویب و اجرای آن در کار نیست بیشتر به نارضایتی آموزگاران دامن زده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز وعده داد که این لایحه هفته آینده در مجلس بررسی خواهد شد. لایحه رتبه‌بندی معلمان ۲۵ اسفند گذشته به مجلس ارائه شد و با اینکه کلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید اما جزییات این لایحه به دلیل بحث‌ها درباره بودجه مورد نیاز آن، تا کنون تصویب نشده است.

سیدابراهیم رئیسی (قاضی مرگ) رئیس دولت سیزدهم هم تنها کاری که کرده این است که در اقدامی نمایشی به سازمان برنامه و بودجه «دستور» داد معوقات معلمان پرداخت شود. این در حالیست که آموزگاران علاوه بر «معوقات» که در هر صورت باید پرداخت شود، خواستار «اجرای» طرح رتبه‌بندی شغل خود هستند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *