اینترنت ملی در حال اجرا است: قطعی‌های مکرر اینترنت اپراتورها و مسدود شدن فیلترشکن‌ها در روزهای اخیر

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۵
با اینکه وعده‌هایی که بسیاری از مسئولان در رابطه با اجرا نشدن اینترنت ملی داده بودند، اما به نظر می‌رسد با وجود قطعی‌های مکرر اینترنت اپراتورها و تلفن‌های ثابت، همچنین مسدود شدن فیلترشکن‌ها در روزهای اخیر، این طرح در حال اجرا شدن است.
 به گزارش تجارت‌نیوز، مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات، موجب نگرانی بسیاری از عموم مردم برای دسترسی به اینترنت ملی شد. این طرح درحالی تصویب شده که بسیاری از مسئولان مربوطه وعده داده بودند اینترنت مسدود نمی‌شود.
این طرح در حالی تصویب شد که بسیاری از مسئولان ایجاد شبکه ملی اطلاعات و مسدود سازی اینترنت را به طور کامل رد کرده بودند.
محمدجواد آذر جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال بهمن ۱۳۹۹ گفته بود: « کلمه «اینترنت ملی» بارها گفته‌ام که جعلی است و وجود ندارد و امکان درست شدنش نیست.»
این در حالی است که طبق ادعای حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق در جلسه هیات دولت در ۲۰ آذر ۹۸، هیچ دولتی به اندازه دولت او در جهت توسعه «اینترنت ملی» حرکت نکرده است.
واکنش‌ها بعد از تصویب طرح صیانت چه بود؟
بعد از تصویب طرح صیانت از فضای مجازی نمایندگان حامی این طرح با افزایش انتقادهای مردم و کسب‌وکارها در چندوفت اخیر گفته‌اند این طرح به‌دنبال فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی نیست. اما در روزهای اخیر گزارش‌های فراوانی از قطعی یا کندی اینترنت‌ اپراتور‌ها و تلفن‌ها ثابت به آمده است که احتمالا بی ربط به طرح صیانت نیست.
یکی از اولین واکنش‌ها مریوط به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بود که بعد از تصویب بررسی طرح صیانت اظهار کرد: «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌آپ، برنامه مجلس نیست و آنگونه که برخی مطرح می‌کنند در طرح مذکور وجود ندارد.»
مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی برای جلب نظر عمومی اعلام کرده بود که این طرح به‌دنبال بستن پلتفرم‌های خارجی نیست و تا زمانی که جایگزین ایرانی اپلیکیشن‌های خارجی ساخته نشود، اینستاگرام، توییتر و تلگرام به طور کلی مسدود نمی‌شوند.
علی یزدی‌خواه نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در ۱۷ مرداد ماه امسال درباره این موضوع گفته بود: «در پیش‌نویس طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی، بحث مسدودسازی و فیلترینگ این شبکه‌ها ( اینستاگرام و واتساپ) مطرح نیست و این بند حذف می‌شود.»
با وجود این، وزیر ارتباطات دولت رئیسی نیز به تازگی اعلام کرده که توسعه شبکه ملی اطلاعات به‌ معنای قطع شبکه جهانی اینترنت نیست. هدف این طرح فراهم کردن یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن برای عموم مردم است.
به نظر می‌رسد موافقان طرح صیانت از فضای مجازی و اینترنت ملی فقط بر این موضوع تاکید دارند که پلتفرم‌های اینستاگرام و واتساپ از فیلترینگ در امان هستند، اما به طور کلی این احتمال وجود دارد که محدودیت‌های اینترنت بین‌المللی بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *