کانون نویسندگان ایران: ادامهٔ حبس سه عضو کانون اقدامی جنایتکارانه است 

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۵

کانون نویسندگان ایران امروز پنجم مهرماه به مناسبت گذشت یک سال از زندانی بودن سه تن از اعضای این کانون بیانیه‌ای صادر کرده و خواهان آزادی بی قید و شرط رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن شده است.

این کانون در بیانیه خود نوشته است که ادامهٔ اجرای حکم این سه عضو کانون نویسندگان را «سرکوب آزادی بیان و اقدامی جنایتکارانه» می‌داند.

کانون نویسندگان ایران می‌نویسد که اجرای حکم زندان خندان، آبتین و باژن به‌رغم اعتراض‌ها …، «حتی در شرایط اوج همه‌گیری ویروس کرونا و کشتار هر روزهٔ ناشی از آن، چیزی جز ادامهٔ همان سیاست قتل‌های سیاسیِ زنجیره‌ای و به خاموشی کشاندنِ نویسندگان و دگراندیشان نیست؛ تا آن‌جا که حتی درخواست مرخصی آنان در این شرایط بحرانی با وجود ارائهٔ پروندهٔ پزشکی‌شان با مخالفت مراجع قضایی روبه‌رو شد.»

اتهامات این سه نویسنده «عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه داخلی کانون، آماده‌کردن کتاب پژوهشی در بارهٔ تاریخ پنجاه ساله کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه احمد شاملو» اعلام شده است.

دادگاه با این اتهامات آقایان آبتین و خندان را هر کدام به شش سال زندان و کیوان باژن را نیز به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه تازه خود می‌نویسد که «در این یک سال نیز همچون گذشته، حکومت با تشدید غارتگری و فساد سیستماتیک خود بر فقر و فلاکت مردم افزوده است و در پاسخ به آزادی‌خواهی، حق‌طلبی و مطالبه‌گری آن‌ها، زندان‌ها را از معترضان و منتقدان انباشته است.»

در بخش دیگر این متن نیز آمده است که «در مقابل خواست اجتماعی آزادی بیان و اندیشه و نشر بی هیچ حصر و استثنا برای همگان نیز پاسخ حاکمان مثل همیشه جز سرکوب نبوده است.»

انجمن قلم آمریکا، پِن، اخیراً سه نویسنده زندانی ایرانی را برای کسب جایزه «آزادی نوشتن» در سال ۲۰۲۱، انتخاب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *