آمریکا به ایران: اجازه دسترسی به تسای کرج را بدهید یا منتظر «عمل متقابل دیپلماتیک» باشید

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۵

ایالات متحده روز دوشنبه ۵ مهر اعلام کرد که ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به مجتمع تسای کرج را بدهد یا منتظر «عمل متقابل دیپلماتیک» طی روزهای آینده در شورای حکام آژانس باشد.

تأسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران موسوم به مجتمع تسای کرج که کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ است اوایل تیرماه امسال هدف حمله خرابکارانه «پهپادی» قرار گرفت که طی آن یکی از چهار دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آنجا از بین رفت و یک دوربین دیگر به شدت آسیب دید. ایران سپس این دوربین‌ها را از این محل برچید.

ایران روز ۲۲ شهریور اجازه تعویض کارت حافظه دوربین‌های آژانس در بسیاری از تاسیسات هسته‌ای خود را داد، اما به گفته آژانس مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌های مجتمع تسا در کرج شده است.

اکنون به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که متشکل از ۳۵ کشور است، از این امر ابراز ناخرسندی شدید کرده و نوشته است که «از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر بیشتر به آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی لازم را بدهد و اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده با سایر اعضای شورای حکام در مورد پاسخ مناسب رایزنی می‌کنیم.»

روز دوشنبه همچنین استفان کلمنت، سفیر و رئیس نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در وین، پیامی توئیتری خواستار «اجازه فوری» ایران به بازرسان آژانس برای دسترسی به مجتمع تسای کرج شده و از ایران خواسته است تا در اولین زمان ممکن به مذاکرات وین بازگردد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۲ شهریور امسال توافق کرده بودند که کارت ذخیره اطلاعات دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران تعویض شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش جدید خود به این شورا تاکید کرده است که جلوگیری از تعویض کارت حافظه دوربین‌های تاسیسات کرج در تضاد با توافق ۲۲ شهریور است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌الملل، روز دوشنبه ۵ مهر در رشته توئیتی نوشت که گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد دوربین‌های مجتمع تسای کرج «دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات حاصله در بیانیه مشترک است.»

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز این‌گونه درخواست کرده است که آژانس «با گزارش‌های هدف‌دار و مغرضانه روند سازنده ایجاد شده را تخریب نکند.»

آقای کمالوندی گفته است که ایران پس از انتشار گزارش رافائل گروسی «نامه‌ای برای آژانس ارسال و نسبت به این اقدام غیر سازنده اعتراض» کرده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *