آخرین قیمت دلار پیش از امروز ۹ مهر / پیش‌بینی‌ها از بازار دلار چگونه است؟

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۹

قیمت دلار در بازار دیروز هشتم مهر ماه با ۰٫۸ درصد افزایش، ۲۸,۴۷۱ تومان اعلام شده است. همچنین در معاملات هفته گذشته به بالاترین قیمت یک سال اخیر خود رسید.

تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار دیروز ۸ مهر با ۰٫۸ درصد افزایش، ۲۸,۴۷۱ تومان اعلام شده است. قیمت دلار روز چهارشنبه توانست برای اولین بار در سال جاری مرز ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان را لمس کند و رکورد سال جاری را ارتقا دهد. یک احتمال این بود که افزایش قیمت دلار احساسی و برگشت‌پذیر باشد و احتمال دیگر این بود که رشد قیمت دلار ادامه یابد.

دلار

احتمال افزایش تورم آمریکا

رییس بانک مرکزی آمریکا از بالا ماندن نرخ تورم در ماه های آینده خبر داده است. جروم پاول با بیان اینکه تقویت سطح مخارج مصرفی و احیای اقتصادی مساله ای زمان بر خواهد بود، از بزرگ‌تر از حد انتظار بودن شوک‌های وارده به زنجیره تامین سخن گفته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رشد اقتصادی آمریکا در سطح نیرومندی حفظ خواهد شد وعده داد بانک مرکزی از تمامی ابزارهای در اختیار خود برای کمک به اقتصاد بهره گیرد.

اقتصاد آمریکا در ماه آگوست تنها موفق به اشتغال زایی برای ۲۳۵ هزار نفر شد که این رقم بسیار کمتر از ۷۵۰ هزار اشتغالزایی مورد انتظار بازار بود. رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنانی که نوعی نگرانی در آن دیده می شود گفته است هرگز در طول زندگی خود شاهد چنین اخلالی در زنجیره تامین نبوده است. جروم پاول افزود: ایجاد تعادل بین بازار کار و بازار پول و همچنین تورم انتظاری یکی از سخت ترین کارهای بانک مرکزی بوده است.

کاهش حجم نقدینگی

شواهد حاکی از آن است طی ماه‌های آینده شدت حجم نقدینگی تزریق شده توسط بانک‌های مرکزی به بازار کاهش پیدا خواهد کرد که این مساله به نوبه خود در مهار تورم تاثیر زیادی خواهد داشت. هم بانک مرکزی آمریکا و هم بانک مرکزی اروپا از تصمیم خود برای پایان بخشیدن تدریجی به رویکرد فعلی که از زمان شدت گرفتن شیوع کرونا اتخاذ شد، خبر داده اند. انتظار می رود از نیمه دوم سال آینده شاهد افزایش نرخ بهره باشیم.

چین به تلاش‌های خود برای جهانی شدن یوان شدت بخشیده و در همین راستا، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد در حال تلاش برای ترغیب شرکای تجاری این کشور برای استفاده از یوان در مبادلات دو جانبه است. چین پیش تر قراردادی با کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق اسیا به امضا رسانده بود که بر اساس آن، معافیت‌ها و مشوق هایی برای تجارت بر حسب یوان در نظر گرفته شده بود. چین همچنین از افزایش سهم یوان از بازپرداخت های بین المللی خبر داده است.

قیمت دلار در شروع معاملات دیروز توانست مرز ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان را حفظ کند و حتی تا ۲۸ هزار و ۳۹۰ تومان نیز بالا رود. در حالی که دلایل مختلفی برای رشد قیمت دلار عنوان می‌شود، به نظر می‌رسد تنش‌های هسته‌ای ایران با طرف‌های مذاکره و حواشی این تنش‌ها همچنان مهم‌ترین نقش را در هدایت قیمت دلار دارد.

حداقل می‌توان گفت معامله‌گران و نوسان‌گیران این روزها به خوبی از اخبار برجامی برای کسب سود استفاده می‌کنند. بانک مرکزی نیز که مهم‌ترین ابزار کنترل قیمت دلار را، عرضه در بازار متشکل عنوان می‌کند، چند هفته‌ای است که عرضه را در سطوح بالا نگه داشته، اما قیمت دلار به طور معناداری نزولی نشده است.

اینکه بانک مرکزی از فروش دلارهای خود در قیمت بالا استقبال می‌کند یا اینکه صرفا در کاهش قیمت دلار از طریق عرضه ناکام مانده است، سوالی است که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است.

این احتمال مطرح می‌شود که بانک مرکزی قصد دارد با فروش دلار خود در قیمت‌های بالا نوسان‌گیران را متضرر کند، اما افت قیمت دلار، مادامی که احتمال احیای برجام به صورت معناداری زیاد نشود، چندان محتمل نیست و با توجه به سیاست‌های دولت جدید به نظر نمی‌رسد این سناریویی باشد که در کوتاه‌مدت محقق شود.

قیمت دلار سنا وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد

قیمت دلار آزاد دیروز نیز مسیر افزایشی را دنبال کرد و همراه با آن قیمت دلار در سامانه سنا با رشد ۲۰۲ تومانی نسبت به روز چهارشنبه وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد و روی ۲۸ هزار و ۱۱۱ تومان قرار گرفت. حجم عرضه دلار نسبت به روز چهارشنبه ۳۸ درصد کاهش یافت و روی پنج میلیون و ۸۰۳ هزار قرار گرفت.

با توجه به اینکه دیروز پنجشنبه بود و بازار به نوعی نیمی از روز باز بود، کاهش حجم عرضه نمی‌تواند نشانه تغییر سیاست بانک مرکزی در مورد نگه داشتن عرضه در سطوح بالا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *