رئیس اتاق بازرگانی ایران: توافقنامه تجاری با ترکیه مثل قرارداد ترکمانچای است

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۱

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه «بسیار نامناسب» است و «با قرارداد ترکمانچای تفاوتی ندارد».

او که صبح روز شنبه، ۱۰ مهر، در «نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی ایران»، سخن می‌گفت، تاکید کرد که ایران از نظر «موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد در مقایسه با کشورهای اطراف شرایط بدی» دارد.

اشاره آقای شافعی به « «توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه» باز می‌گردد که از اول ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی شد. بر پایه این توافقنامه، ۱۴۰ فقره از کالاهای صادراتی ایران شامل اقلام کشاورزی، شیلات و مواد غذایی و ۱۲۵ فقره از کالاهای صادراتی ترکیه شامل تولیدات صنعتی، زیر پوشش تخفیف تعرفه‌های گمرکی قرار گرفته‌اند.

عبارت «قرارداد ترکمانچای» که به عهدنامه ایران و روسیه تزاری و از دست رفتن بخش‌های بزرگی از ایران در جنوب قفقاز اشاره دارد، پیش از این درباره سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین نیز به کار رفته بود.

امضای توافقنامه ترجیحی ایران و ترکیه با مخالفت‌های زیادی در ایران روبرو شد و برخی از تجار ایرانی در نامه‌ای به مقام‌های ارشد ایرانی از جمله معاون اول دولت روحانی خواستار لغو آن شدند ولی چنین اتفاقی رخ نداد و اردیبهشت امسال، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، گفت دو کشور در حال مذاکره برای «گسترش توافقنامه تجارت ترجیحی» هستند.

مقام‌های ایران و ترکیه در سال‌های اخیر بارها از هدف گذاری ۳۰ میلیاردی برای تجارت بین دو کشور خبر داده‌اند ولی بر اساس گزارش‌های رسمی در سال ۹۹، تجارت بین دو کشور ۶ میلیارد دلار بوده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *