ایران: اسرائیل عامل حادثه مجتمع تسا در کرج بود

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۲

محمد اسلامی گفت، اسرائیل به تاسیسات هسته‌‌ای کرج حمله “تروریستی” کرده است و آژانس باید ابتدا موضع خود را نسبت به این حمله “روشن کند”. سایت کرج از مراکزی است که در آن مراحل مهم برای ساخت سانتریفوژ انجام می‌گیرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) برای توضیح درباره انفجار در تاسیسات هسته‌ای کرج به اعضای کمیسیون اصل نود به مجلس رفت. او در ویدئویی که در رسانه‌های ایران منتشر شده می‌گوید: «مجتمع تسای کرج با حادثه تروریستی از سوی رژیم صهیونسیتی مواجه بوده است».

اسلامی گفته است که جزییات این “حادثه مهم” به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و “لذا آژانس باید ابتدا موضع خود را نسبت به آن حادثه روشن کند”.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در جریان این حمله محل و “به ویژه محل دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی” تخریب شده‌اند.

روز دوم تیرماه امسال رسانه‌های ایران از یک “اقدام خرابکارانه” علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خبر دادند. کارخانه‌ای که مورد حمله قرار گرفته بود متعلق به شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران TESA در شهر کرج است که ماشین‌های سانتریفوژ نسل جدید در تاسیسات اتمی برای غنی‌سازی بالاتر اورانیوم تولید می‌کند.

اول تکذیب سپس فشار به آژانس برای موضع‌گیری

ایران ابتدا ابعاد سنگین خسارت به این مرکز را تکذیب کرد و رسانه‌های این کشور نوشتند که این حمله خنثی شده و خساراتی بر جای نگذاشته است.

اما نیویورک تایمز از قول یک مقام ایرانی آگاه به این موضوع نوشت، حمله از داخل ایران و از نزدیکی محل کارخانه صورت گرفته است. به نوشته این روزنامه، بر خلاف ادعای ایران مبنی بر خنثی کردن این حمله، عملیات موفقیت‌آمیز بوده و پهپادها توانسته‌اند به کارخانه حمله کنند.

روزنامه جروزالم پست نیز در گزارشی تاکید کرد که این حمله “خسارات سنگینی برجای گذاشته است”. کمی بعد هم تصاویر ماهواره‌ای منتشر شد که نشان می‌داد بخش‌هایی از این تاسیسات تخریب شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ چهارم مهر امسال گزارش جدیدی پیرامون نظارت بازرسان این آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد. به گفته سخنگوی آژانس، جمهوری اسلامی “مانع از نظارت بازرسان آژانس بر مجتمعی شده که در آن قطعات مورد نیاز برای سانتریفوژهای پیشرفته تولید می‌شوند”.

اشاره سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مجتمع تسای کرج بود. آن زمان کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی در وین، گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد عدم دسترسی بازرسان آژانس به دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج را “نادقیق” خواند و از آن تحت عنوان موضوعی “فراتر از تفاهمات حاصله” در توافق ایران و آژانس یاد کرد.

او با انتشار چند پست توییتری مدعی شد که تصمیم‌های جمهوری اسلامی درباره تجهیزات نظارتی آژانس برخاسته از “ملاحظات سیاسی و نه حقوقی” بوده و از این رو، آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نمی‌تواند “حقی برای خود” قائل شود.

حال اما مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران و دیگر مسئولان، حمله اسرائیل را علت اصلی قلمداد می‌کنند. کاظم غریب‌آبادی در همین رابطه گفته است که «از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند» و دوربین‌های مجتمع تسا مشمول توافق ایران و آژانس نبوده‌اند.

تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای مراکز حساس جمهوری اسلامی تاکنون بارها هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند. آخرین حمله روز چهارم مرداد سال جاری رخ داد.

“ایمج سَت اینتل”، گروهی تحقیقاتی که مقر آن در اسرائیل است با تکیه بر تصاویری ماهواره‌ای گفت که در تاسیسات “گروه صنعتی شهید همت” که یک “پایگاه مخفی موشکی سپاه پاسداران” است انفجاری شدید رخ داده که آسیب جدی به این مرکز وارد آورده است.

در این حادثه سه تن از کارکنان مجروح شدند که دو نفر از آن‌ها به گفته خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه، جانشان را در بیمارستان از دست دادند.

به گفته “ایمج ست اینتل”، حداقل یک‌چهارم ساختمان یک “پایگاه موشکی مخفی” به طور کامل تخریب شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *