مسجد و دفتر نمایندگی سیدعلی اکبر اجاق نژاد نماینده خامنه ای در باکو پلمب و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۳

وزارت کشور جمهوری آذربایجان به‌ دلیل آنچه «افزایش شیوع کرونا در مناطقی از باکو» عنوان کرده است، از بسته شدن حسینیه متعلق به نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در باکو خبر داد.

به گزارش رادیو فردا، این مسجد با نام «حسینیه اهل بیت ایرانیان مقیم باکو» سال‌هاست که زیر نظر علی‌اکبر اجاقی‌نژاد، نماینده خامنه‌ای در باکو فعالیت می‌کند و دفتر خود آقای اجاقی‌نژاد نیز در همین حسینیه قرار دارد.

وزارت کشور جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه اعلام کرد بررسی‌ها از افزایش شیوع کرونا در این منطقه خبر می‌دهد و به غیر از حسینیه یاد شده، برخی اماکن دیگر نیز بسته شده و اقدامات ضد کرونا در این محل‌ها در حال انجام است.

توقف فعالیت این حسینیه در حالی است که طی هفته‌های گذشته روابط تهران و باکو به شدت تنش‌آلود شده و ارتش ایران مانور نظامی خود در مرزهای مناطق آزاد شده آذربایجان از اشغال ارمنستان را آغاز کرده است.

ایران مدعی است که جمهوری آذربایجان «اسرائیل را به نزدیکی مرزهای ایران آورده است»، ادعایی که مقامات آذربایجان به دفعات آن را رد کرده است. الهام علی‌یف رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز روز دوشنبه این ادعاها را «افترا» نامید و از ایران خواست توضیح دهد اسرائیل کجای مرزها حضور دارد.

در این میان، روزنامه اسرائیل هیوم روز سه‌شنبه گزارش داد که در پی بازداشت یک شهروند روسی آذربایجانی تبار به اتهام طرح قتل بازرگانان اسرائیلی در قبرس، نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان عملیاتی برای بازداشت فعالان هوادار جمهوری اسلامی در آذربایجان آغاز کرده است.

اسرائیل می‌گوید فردی که بازداشت شده، از طرف وزارت اطلاعات ایران مامور قتل بازرگانان اسرائیلی در قبرس بوده است.

صحت گزارش روزنامه اسرائیلی از طرف مقامات آذربایجان یا رسانه‌های این کشور تایید نشده است.

از سوی دیگر منابع نظامی به رسانه‌های آذربایجان گزارش داده‌اند که ایران پرواز هواپیماهای لجستیک جمهوری آذربایجان برای انتقال ادوات نظامی از آسمان ایران به نخجوان را ممنوع کرده‌اند. قرار است روز سه‌شنبه مانور نظامی مشترک آذربایجان و ترکیه در نخجوان برگزار شود، اما هنوز گزارشی درباره شروع این مانورها منتشر نشده است.

یک منبع مطلع که نام وی برده نشده در گفت‌وگو با پایگاه خبری «ویتوآل آز» آذربایجان، این اقدام ایران را «خائنانه و تحت دیکته ارمنستان» توصیف کرده است. روز دوشنبه وزیر خارجه ارمنستان به ایران سفر کرد و سفیر ایران در ارمنستان نیز با دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان دیدار داشت.

عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ایروان طی یک هفته گذشته با وزیر دفاع و معاون نخست وزیر ارمنستان نیز دیدار کرده بود.

در این میان وزرای دفاع ترکیه، گرجستان و آذربایجان نیز روز سه‌شنبه در تفلیس دیدار کردند. مانور نظامی مشترک سه کشور یاد شده از روز دوشنبه آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *