آذربایجان مسیر صادرات ایران به روسیه را هم مسدود کرد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۶
نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک جمهوری اسلامی و آذربایجان از اختلال در صادرات ایران به روسیه و ارمنستان خبر داد….

 

رحیم وهاب‌زاده اعلام کرد: مرز زمینی برای صادرات به روسیه از طریق آذربایجان و نیز گرجستان با مشکل مواجه شده و باید از راه دریای خزر با کشتی‌ به روسیه صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این فصل زمان اوج صادرات است، افزود: متاسفانه آذربایجانی‌ها مسائل سیاسی را وارد مسائل اقتصادی می‌کنند.

این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه استان‌های آذربایجان غربی و مازندران متضرر بیشترین خسارت در این زمینه شده‌اند، تایید کرد: در حال حاضر فصل برداشت کیوی است و امید بسیاری به صادرات کیوی به روسیه داشتیم.

وهاب زاده تصریح کرد: علاوه بر مشکل ورود به روسیه، در ورود به ارمنستان هم با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: سفارت جمهوری اسلامی در آذربایجان طی هفته‌های اخیر در حوزه اقتصاد فعال شده بود و حتی بیست روز پیش وزیر تجارت آذربایجان قول مساعدی برای حل مشکلات داده بود که متاسفانه مسائل سیاسی همه محاسبات را به هم زد.

ورود کامیون های ایرانی به کشور ترکیه ممنوع شد

رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران اظهار داشت که گذرگاه های ترکیه در مرز با ایران در واکنش به اقدام اخیر تهران، به روی کامیون های ایرانی بسته شده است.

واوجان آلاش، گفت :تصمیم ترکیه مبنی بر بستن گذرگاه های مرزی به روی کامیون های ایرانی اقدامی در پاسخ به تصمیم تهران درباره ممنوعیت ورود کامیون های ترکیه ای به این کشور بوده است.

وی افزود: گردش تجاری بین ایران و ترکیه به دلیل اوضاع متشنج در مرز ایران با جمهوری آذربایجان به طور کامل متوقف شده است.

به گفته وی، این وضعیت می تواند تاثیر منفی بر روابط تجاری بین تهران و آنکارا داشته باشد، روابطی که هم اکنون هم بخاطر وضعیت کرونا کاهش داشته است.

ترکیه ۲۰ کیلومتر از دیوار مرزی خود با ایران را تکمیل کرد

ترکیه کار ساخت ۲۰ کیلومتر از دیوار مرزی خود را با ایران به پایان رساند. دیوار ۶۴ کیلومتری مرزی ترکیه با ایران در استان وان، برای مقابله با موج جدید مهاجرت به این کشور و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی در دست احداث است. ترکیه پیش‌تر گفته بود که برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی افغان، ساخت این دیوار را سرعت بخشیده است. هم‌زمان به گزارش ایسنا در بخشنامه‌ای که برای شرکت‌های مسافرتی و گردشگری ارسال شد، آمده است که تا اطلاع بعدی، ورود اتباع افغانستانی به کشور ترکیه ممنوع است.

بسیاری از مهاجران غیرقانونی که از طریق مرزهای زمینی استان وان وارد کشور ترکیه می‌شوند، اتباع افغانستانند که با عبور از مرز ایران قصد دارند خود را به ترکیه برسانند و از آنجا نیز به اروپا بروند.
در ماه‌های اخیر هم‌زمان با قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان، موج جدید مهاجرت‌های غیرقانونی به ترکیه آغاز شده است و در این مدت، این کشور بسیاری از این مهاجران را در مرزهای خود دستگیر کرده است. به گزارش روزنامه دیلی‌صباح، ترکیه این افراد را با کمک برج‌های مراقبت و هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و دستگیر می‌کند.

استان وان در ترکیه طولانی‌ترین مرز را با ایران دارد. مقام‌های این کشور همواره گفته‌اند که موقعیت استراتژیک این استان آنان را بر آن داشته است که با هدف مقابله با گروه‌های مخالف دولت و ممانعت از پیشروی آنان، مبارزه با قاچاق و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، ساخت دیوار ۶۴ کیلومتری مرزی را آغاز کرده‌اند.

مهمت امین بیلمز، استاندار وان با اعلام اینکه تاکنون ساخت ۲۰ کیلومتر از این دیوار به پایان رسیده است به خبرگزاری آناتولی گفت که ادامه ساخت آن نیز بدون وقفه ادامه دارد. به گفته او دیوار مرزی ۶۴ کیلومتری در سه مرحله ساخته می‌شود و هم‌اکنون با تکمیل ۲۰ کیلومتر و تولید ۳۴ کیلومتر سنگ مورد نیاز، کار احداث دیوار با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.
به گفته استاندار وان با اقدام‌های انجام شده در مرز، تعداد مهاجران غیرقانونی که وارد ترکیه شده‌اند، به میزان «قابل‌توجهی» کاهش یافته است.

ترکیه قصد دارد، علاوه بر دیوار مرزی استان وان در دیگر مرزهای مشترک خود با ایران نیز دیوارهایی احداث کند. گفته شده که طول این دیوار در نهایت بیش از ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود. مرزهای مشترک ایران و ترکیه حدود ۵۶۰ کیلومتر است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نگرانی‌های ترکیه برای ورود موج جدید مهاجران به این کشور افزایش یافته است. علاوه بر اقدام‌هایی که در مرزها برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی انجام می‌شود، این کشور در اقدامی جدید قصد دارد از ورود مهاجران و مسافران قانونی افغان به ترکیه نیز جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، در بخشنامه‌ای که به‌تازگی برای دفاتر مسافرتی و جهانگردی این کشور ارسال شد، آمده است: «تا اطلاع بعدی پذیرش مسافران با تابعیت افغان برای سفر به کشور ترکیه امکان‌پذیر نیست.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود که این کشور هیچ وظیفه‌ و تعهدی برای تبدیل شدن به انبار پناهندگان اروپا را ندارد. او گفته بود: «ترکیه کشور بی‌صاحبی نیست که هرکسی بتواند به دلخواه خود وارد و خارج شود و هرطور که می‌خواهد عمل کند.»

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بیش از چهار میلیون مهاجر در ترکیه زندگی می‌کنند که اغلب آنان آوارگان سوری‌اند. پس از آنان مهاجران افغانستانی دومین جامعه پناهجویان در ترکیه‌ به‌شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *