اعلام شکایت و گزارش نقض قانون توسط مهدی محمودیان و وکلای زندانی از داخل زندان اوین

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۹

مصطفی نیلی، آرش کیخسروی دو وکیل دادگستری و مهدی محمودیان فعال مدنی بازداشت شده طی نامه‌ای خطاب به “هیات نظارت مرکزی بر حسن اجرای قانون و احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی”، از رفتارهای صورت گرفته با خود شکایت کردند.

سایت امتداد که متن این نامه را منتشر کرده در ابتدا آن آورده است “به عنوان جمعی از شهروندان ایرانی می‌خواستیم از سخنرانی‌های غیرکارشناسی، ساده انگاری ها، بی مبالاتی ها … سخن بگوئیم؛ از جلوگیری از خرید به موقع واکسن کرونا تا تاخیر در واردات واکسن کرونا، به خاطر انگیزه های سیاسی؛ از تشکیل فراقانونی ستاد ملی کرونا تا واریز میلیاردها از پول بی‌حساب در وجه شرکت ها و موسسات غیر تخصصی، نهاد های خاص به جای موسسات معتبر از قتل و مرگ دردناک ده‌ها هزار نفر از هموطنانمان تا مرگ صدها مدافع سلامت”.

نویسندگان این نامه سپس گفته‌اند که قصد داشتند تا “با ثبت شکوائیه” علیه رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهور و وزیر بهداشت سابق و همین طور کلیه اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله دادستان کل ایران که “با بی‌تدبیری، مجیزگویی، بی عملی و مقدم دانستن منافع جناحی و سیاسی و اقتصادی به سلامت مردم، میلیون ها نفر از هموطنانمان را عزادار کرده ویا با مشکلات عدیده مالی و جانی روبه‌رو کرده‌اند، به اتهام تسبیب در قتل غیر عمد و عناوین مجرمانه دیگری اعلام شکایت کنیم اما بجای عدالتخانه‌ای که بیش از یکصد سال است که انتظار آن را میکشیم با ‘استبداد قضایی’ روبرو شدیم”.

آقایان نیلی، کیخسروی و محمودیان سپس نوشته‌اند که “قبل از آنکه فرصت کنیم شکایتمان را تکمیل و آنرا به ثبت برسانیم ۱۵ نفر از مامورین حفاظت اطلاعات قوه قضائیه با خشونت و بدون مجوز قانونی به طرز ناشایستی وارد دفتر کارمان شده و بعد از حدود سه ساعت جدال بی حاصل برای جلوگیری از طرح شکایت و اخذ تعهد و همینطور رسیدن دستور قضایی ورود، بازداشتمان کردند”.

این سه زندانی در نامه خود نوشته‌اند که “نگهداری به مدت ۳۳ روز در بند ۲۴۱ متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه با شرایط خاص امنیتی همراه با نقض حقوق تماس و ملاقات با خانواده و وکیل که ۲۳ روز از آن نیز در سلول انفرادی که مصداق بارز شکنجه و نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصل ۳۸ قانون اساسی است”.

در این نامه همچنین آمده است که “تحقیقات مقدماتی در روز شانزدهم بازداشت به پایان رسیده و ادامه نگهداری در شرایط خاص و غیر قانونی برای اعمال فشار بیشتر بر ما و ایجاد رعب و وحشت در جامعه بوده است”.

مهدی محمودیان، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، لیلا حیدری و مصطفی نیلی از وکلای دادگستری و همچنین خانم مریم فراافراز، عضو جمعیت امام علی روز شنبه ۲۳ مرداد در تهران و در دفتر انجمن حقوق شهروندی، بازداشت شد.

انجمن ترویج حقوق شهروندی در ۲۵ شهریور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای “استیفای حقوق جانباختگان کرونا” از وزارت بهداشت ایران و ستاد ملی مبارزه با کرونا شکایتی را ثبت کرده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *