کوچ سپرده‌های بلندمدت به حساب‌های کوتاه‌مدت؛ خلق روزانه ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه در ایران

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۰

خالص مطالبات بانک مرکزی ایران از بخش دولتی در فاصله یکسال منتهی به مرداد ماه گذشته با ۲۰۷.۴ درصد افزایش از ۱۱.۴ به ۳۵.۱ هزار میلیارد تومان رسید.

بانک مرکزی ایران با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی پنج ماه نخست سال جاری خورشیدی اعلام کرد که پایه پولی شامل اسکناس و مسکوک در جریان و سپرده‌های بانک‌ها و موسسات مالی نزد بانک مرکزی در مقایسه با مرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۲ درصد افزایش یافته و به ۵۱۵.۹ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

بر همین اساس، حجم نقدینگی اقتصاد ایران نیز در مرداد ماه گذشته به مرز ۴ میلیون میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با یکسال پیش از آن، ۳۹.۱ درصد بالاتر رفته است. افزایش هزار و ۱۰۱.۵ هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در طول یکسال سال به این معناست که روزانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه در اقتصاد ایران خلق شده است.

در همین مدت، حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم نیز ۲۲.۵ درصد افزایش یافته و به بیش از ۷۲.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران همچنین نشان می‌دهد که مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت مردم نزد بانک‌های این کشور اعم از یکساله تا پنج ساله در یکسال منتهی به مرداد ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی کاهش یافته؛ به طوری که از این میان مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری یکساله از هزار و ۱۴۱.۲ هزار میلیارد تومان به هزار و ۴۲.۲ هزار میلیارد تومان تنزل کرده که حکایت از افت ۸.۷ درصدی دارد. در عین حال، مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری پنج‌ساله نیز با کاهش ۱۹.۶ درصدی از ۷.۴ هزار میلیارد تومان به ۵.۹۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته‌ است. در این میان مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری سه‌ساله با سقوط ۶۰ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرده و به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

در مقابل، مانده سپرده‌های کوتاه مدت بانکی با ۳۳.۶ درصد رشد نسبت به مرداد ماه سال پیش، بیش از هزار و ۱۲۷ میلیارتومان گزارش شده است.

البته بانک مرکزی ایران اذعان کرده که ارزش دارایی‌های خارجی این بانک در یکسال منتهی به مرداد ماه گذشته ۲۲.۳ درصد رشد کرده و از ۶۵۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

همچنین ارزش واردات ایران طی پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ خورشیدی به بیش از ۱۶.۶ میلیارد دلار بالغ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نشان از رشد ۲۱ درصدی دارد. همزمان ارزش صادرات ایران با احتساب میعانات گازی نیز ۶۲ درصد جهش کرده و به بیش از ۱۷.۶ میلیارد دلار رسیده است که حکایت از تراز مثبت تجاری ایران دارد.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *