صادق زیباکلام: هزینه یک نفتکش سوخت چقدر است؟

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۱

سومین محموله سوخت ایران به حزب‌الله لبنان بسلامتی به بیروت رسید. نمیدانم چه تعداد از هموطنانمان می‌توانند حدس بزنند که هر کدام این نفتکش‌ها چقدر هزینه‌شان است؟  بگذارید نگاه نزدیکتری به ارزش یکی از این تانکرها بیاندازیم.

هر یک از این تانکرها در حدود ۱۵۰هزارتن سوخت حمل می‌کند.
یک نفتکش حاوی بنزین، حدود ۲۰۰میلیون لیتر بنزین حمل می‌کند. باتوجه به افزایش جهانی بهاء نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار، بهاء یک لیتر بنزین دربازار جهانی حدود یک دلاراست. در نتیجه ارزش یک تانکر ۱۵۰هزارتنی بنزین حداقل ۲۰۰میلیون دلار می‌شود. قیمت دلار ۲۸هزارتومان است که با جناب سیدحسن نصرالله، دلار را سر راست ۲۵هزارتومان حساب می‌کنیم. در نتیجه ۲۰۰میلیون دلار می‌شود درحدود ۵۰۰۰میلیارد تومان.

تجهیزات کوهنوری با تخفیف ویژه | با مالتینا مستقیم از آمازون خرید کن!

۵۰۰۰میلیارد تومان چقدر پول است؟
من شما را نمیدانم، اما خودم وقتی اعداد و ارقام از حقوقم دردانشگاه (۱۱میلیون تومان درماه) خیلی بیشتر می‌شود، ابعاد آنرا چندان درک نمی‌کنم. تفاوت پنج هزار میلیارد تومان را با پنج هزار دلار یا درهم نمی‌فهمم. فقط می‌دانم که تومان از ریال بیشتر است و دلار از هر دو آنها.

تصفیه‌خانه “دهکده امید” با لوله‌کشی کامل بیش ازیکصد منزل و انتقال فاضلاب یک کیلومتر بیرون روستا و احداث تصفیه خانه با استفاده ازانرژی خورشیدی، درحدود دو میلیارد تومان هزینه‌اش شد. یعنی با ۵ هزارمیلیارد تومان می‌توانستیم برای ۲۵۰۰ روستا تصفیه‌خانه فاضلاب بسازیم. با همه مزایایی که برای محیط زیست و تامین آب می‌داشت.
می‌ماند فقط یک پرسش: آیا مردم ایران راضی به اهداء تانکرهای سوخت ۵هزار میلیارد تومانی به حزب‌الله لبنان هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *