اخبار ضدونقیض درباره تیراندازی به زنان در اصفهان

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۱

رئیس کل دادگستری اصفهان می‌گوید تیراندازی به سه زن صورت گرفته، رسانه‌ها از تیراندازی به دست‌کم پنج زن خبر داده‌اند. رئیس کل دادگستری می‌گوید متهم همچنان زندانی است، رسانه‌ها از آزادی متهم خبر می‌دهند.

موضوع به حدود دو ماه پیش باز می‌گردد. به روز ۲۸ مرداد. بازتاب خبری آن، اما بار دیگر توجه همگان را به یک پدیده دیگر از خشونت علیه زنان در ایران جلب کرده است.

خبر درباره تیراندازی مردی به زنان در اصفهان است. موضوعی که بی اختیار همگان را به یاد ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان می‌اندازد. پس از گذشت سال‌ها از آن پرونده، هنوز بسیاری از ابهامات در مورد متهم یا متهمان آن حمله باقی است. بسیاری از مردم قادر به فهم علت تعلل و ناکارآمدی مسئولان انتظامی جمهوری اسلامی در قبال چنین پرونده‌هایی نیستند.

از تکذیب رئیس کل دادگستری استان اصفهان شروع کنیم. نامش محمدرضا حبیبی است. به خبرنگار خبرگزاری دانشجویی ایران “ایسنا” گفته است که اطلاعات منتشر شده در یکی از روزنامه‌ها با عنوان “شلیک به زنان در خیابان‌های اصفهان” نادقیق است.

اشاره رئیس کل دادگستری استان اصفهان به روزنامه “شرق” است. شرق در گزارش خود نه تنها نوشته بود که دست‌کم پنج زن و یک مرد در خیابان‌های اصفهان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، بلکه پای صحبت برخی از قربانیان این حمله نیز نشسته بود. با “مهلا” و “نرگس” مصاحبه کرده بود. نام‌هایی که طبیعی است در آن گزارش تغییر کرده بودند.

حبیبی مدعی شده «دستگاه قضایی با قاطعیت و دقت تا صدور حکم به این پرونده رسیدگی می‌کند.» از قاطعیت و دقتی سخن می‌گوید که در پرونده اسیدپاشی به زنان و موارد مشابه، اثری از آن‌ها مشاهده نشده بود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان پس از آن مدعی شده که متهم به سرعت بازداشت شده و معتاد به مواد مخدر صنعتی بوده است.

حبیبی تعداد زنانی که توسط این فرد مورد حمله واقع شده‌اند را سه نفر اعلام کرده است و مدعی شده که تنها یک نفر از آن‌ها به پزشکی قانونی مراجعه کرده و جراحت او نیز جزئی بوده است.

علنی شدن ماجرا

روزنامه شرق در گزارش خود به تماس یکی از فعالان مدنی اصفهان با خبرنگار خود اشاره کرده است. در این گزارش آمده است که مردی در اواخر مرداد سال جاری دست‌کم به پنج زن در اصفهان تیراندازی کرده است.

در ادامه این گزارش آمده بود: «فرد مذکور با کمک نیروهای امنیتی هر چند در ۴۸ ساعت دستگیر شده، اما در کمتر از یک ماه با قید وثیقه آزاد شده است.»

پس از آن، خبرنگار شرق تلاش کرده با مسئولان قضایی استان اصفهان تماس بگیرد. تلاشی که نتیجه‌ای در پی نداشته است. پس از آن، حتی خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حکایت از حمله به چند زن دوچرخه‌سوار در اصفهان داشت. موضوعی که گفته می‌شود، بدون پیگیری مسئولان قضایی با سکوت برگزار شده است.

یکی از زنانی که در تیراندازی در اصفهان مجروح شده و با نام “مهلا” در گزارش شرق از او یاد می‌شود گفته است که مسئولان امنیتی پرداخت هزینه بیمارستان را مشروط به عدم شکایت او از فرد مهاجم کرده‌اند.

مهلا گفته است: «مأموران امنیتی انصافا همکاری داشتند و گفتند پرداخت می‌کنند و البته اگر بخواهیم شکایت کنیم، باید خودمان هزینه را پرداخت کنیم تا زمان مشخص‌شدن دیه مبلغ را بگیریم.»

مهلا گفته است که دچار وحشت شده و تا زمان مصاحبه با خبرنگار روزنامه یاد شده از خانه خود بیرون نرفته است. گفته است که از صدای پا می‌ترسد و دو ماه مرخصی بدون حقوق گرفته است.

خبرنگار شرق گزارش خود را این چنین به پایان رسانده است:

«تکرار، تکرار و تکرار هر‌روزه شدت‌گرفتن خشونت علیه زنان و دختران، چه در معابر عمومی از سوی افراد خودسر و با عناوینی چون مزاحمت‌و امثالهم یا در عرصه خصوصی یا تکرار خشونت‌های شدید خانگی و قتل‌هایی با عنوان ناموسی که در نهایت اغلب شاهد بی‌کیفرمانی و عدم مجازات مرتکب و خشونت‌گر هستیم، سبب تقویت فرهنگ رفتارهای خودسرانه قانون‌گریزانه نزدیکان یا افراد آزارگر می‌شود.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *