محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح: خامنه ای اهمیت خاصی برای توسعه روابط با روسیه قائل است

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۸

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در سفر به روسیه با اشاره به گسترش همکاری نظامی دو کشور گفت رهبر جمهوری اسلامی برای توسعه روابط تهران و مسکو «اهمیت خاصی» قائل است.

باقری که در حال حاضر در روسیه است در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا به سوریه به عنوان نمونه‌ای از همکاری‌های گسترده ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: «ما تلاش‌های گسترده‌ای را برای حفظ حاکمیت سوریه به کار بستیم.»

او افزود تهران و مسکو همیشه از هم در عرصه بین‌المللی حمایت کرده‌اند و «در عرصه نظامی هیچ گونه سوء تفاهم و ابهامی وجود ندارد».

این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را «در حال رشد و گسترش» توصیف کرد و گفت علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی «برای توسعه روابط با روسیه اهمیت خاصی قائل هستند».

باقری با اشاره به اینکه از مهر سال گذشته که تحریم‌ تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی لغو شد، گفت: «ما این امکان را یافتیم برای خرید تسلیحات قراردادهایی را با طرف روس داشته باشیم و در این سفر و دیدارهایی که انجام گرفت درباره خرید تسلیحات و قراردادهایی که در این مورد با طرف روس داریم گفت‌و‌گوهایی انجام شد.»

او همچنین اضافه کرد که کمیسیون نظامی مشترک ایران و روسیه سه ماه دیگر در تهران برگزار خواهد شد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز دوشنبه نیز با اشاره به قراردادهای خرید هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه گفته بود این قراردادها پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران منعقد شده است.

بسیاری موضوع همکاری‌های نزدیک روسیه و ایران را مانند توافق ۲۵ساله ایران و چین در راستای سیاست‌های غرب‌ستیزانه جمهوری اسلامی قلمداد می‌کنند. آذر ۹۸ باقری با بیان اینکه خامنه‌ای روابط ایران و چین را راهبردی می‌داند، گفته بود: «سند مهمی در جمهوری اسلامی ایران درباره راهبرد روابط ۲۵ ساله دو کشور تدوین‌شده است که به مقامات چین نیز ارائه شد.»

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس هم بهمن سال گذشته درباره علت سفر خود به روسیه گفته بود که حامل پیام خامنه‌ای به پوتین است که در چارچوب روابط راهبردی دو کشور قلمداد می‌شود.

توافق ۲۵ ساله ایران و چین مورد انتقاد بسیاری از مردم در ایران قرار گرفت و عده‌ای معتقد بودند که توافقنامه‌های چین با سایر کشورها در نهایت منجر به از بین رفتن استقلال سیاسی، نظامی و اقتصادی آن کشورها شده است. نوع روابط جمهوری اسلامی با روسیه نیز همواره با انتقاد در داخل ایران مواجه بوده است.

اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ انتشار یک فایل صوتی از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت، درباره کارشکنی روسیه در برجام واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

در بخشی از آن فایل صوتی، ظریف گفته بود: «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نشود و آن‌ها وقتی دیدند ما داریم به توافق می‌رسیم ایجاد مانع را آغاز کردند.» ظریف همچنین خاطرنشان کرد که «سفر قاسم سلیمانی به روسیه در آن زمان به اراده مسکو شکل گرفت نه به اراده ما.»

او همچنین یادآور شده بود که کافی است اتفاقاتی که در شش ماه بین نهایی شدن برجام تا به اجرا در آمدن آن رخ داد را مرور کنید. آخرین این اتفاقات حمله به سفارت عربستان سعودی و گرفتن دو کشتی آمریکایی بود و اولین‌اش سفر قاسم سلیمانی به روسیه.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد بود سفر سلیمانی به روسیه در آن زمان «به اراده مسکو شکل گرفت نه به اراده ما».

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *