افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما در ایران

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۸

پرواز از تهران‌ به بندرعباس، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

در روزهای اخیر، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بار دیگر قیمت بلیت‌های خود را گران کرده‌اند. این در حالی است که قیمت بلیت‌های هواپیما به‌تازگی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است و سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز اعلام کرده بود که برای افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ تصمیمی ندارد.

نگاهی به قیمت بلیت‌های هواپیما در مسیرهای داخل ایران نشان می‌دهد که نرخ برخی مسیرها مثل تهران-مشهد، تهران-بندرعباس و تهران-اهواز از مرز یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز فراتر رفته است. مسافران پروازهای داخلی در حالی باید این رقم‌ها را بپردازند که شواهد میدانی نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی، موارد بهداشتی و محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافران را هم رعایت نمی‌کنند و ظرفیت هواپیماها کاملا تکمیل می‌شود.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با اعلام اینکه در ماه‌های گذشته، شرکت‌های هوایی «به صورت غیرقانونی» قیمت بلیت را بالا برده‌اند، از نبود نظارت بر «رعایت پروتکل‌ها» و «برخورد با نقض قوانین» انتقاد کرده است.

در این گزارش آمده است: «از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۰، شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت پروازهای داخلی در مسیرهای مختلف را تا بیش از ۳۰ درصد افزایش دادند؛ در حالی‌ که آن‌ها نه‌تنها برای این اقدام خود هیچ مجوزی نداشتند، بلکه حاضر نشدند پاسخگو باشند و دلیل این اقدام خود را توضیح دهند.»

بررسی‌ها نشان داده است که بهای بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد از یک‌ میلیون و ۷۸ هزار تومان به بیش از یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت بلیت مسیر تهران-اهواز تا بیش از یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مسیر تهران-بندرعباس تا بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا رفته است.

افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما در حالی اتفاق افتاد که سازمان هواپیمایی کشوری ایران به تازگی اعلام کرده است که برای افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

در اطلاعیه‌ این سازمان که روز سه‌شنبه، ۲۷ مهر، منتشر شد، آمده است: «هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها و سهل‌انگاری در این رابطه تخلف محسوب می‌شود و این سازمان مجوز پرواز شرکت‌هایی را که از اجرای این مقررات خودداری کنند، لغو خواهد کرد.»

با وجود اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران شرکت‌های هواپیمایی را موظف کرده که در خصوص نرخ بلیت هواپیما، بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده در جلسه مذکور، تخلف محسوب شده است، شرکت‌های هواپیمایی در اقدامی هماهنگ نرخ بلیت‌های خود را بالا برده‌اند.

این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۰، پس از اینکه ایرلاین‌ها نرخ بلیت‌های خود را افزایش دادند، در جلسه‌ای با حضور وزیر وقت راه‌ و شهرسازی، بر سر قیمت‌های جدید توافق کردند. با وجود این، آن‌ها از شهریور دوباره قیمت‌ها را تغییر دادند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران ما‌ه‌ها است که رئیس ندارد و با سرپرست اداره می‌شود و به نظر می‌رسد نبود نظارت کافی علت اصلی وضعیت به وجود آمده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، به تازگی قول داده است که بهای بلیت هواپیما را کاهش دهد. او گفته است: «قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن محدودیت‌ها، بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *