مقام ارشد اسرائیل: حمله به ایران در اولویت قرار گرفت

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۳

در حالی که رسانه‌های اسرائیلی از آغاز تمرینات ارتش اسرائیل برای حمله به ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌اند، یک مقام ارشد ارتش اسرائیل به ایران اینترنشنال گفت که چنین حمله‌ای در اولویت نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

این مقام ارشد اسرائیلی روز دوشنبه سوم آبان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران اینترنشنال در زمینه آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله احتمالی به تأسیسات اتمی ایران گفت: «به خاطر وجود برجام، حمله به ایران اولویت اول نیروی هوایی اسرائیل نبود. اما اکنون این موضوع به اولویت اول نیروی هوایی اسرائیل مبدل شده است.»

این مقام اسرائیلی که با خبرنگاران صحبت می‌کرد همچنین گفت: «برای حمله به ایران باید برنامه‌ریزی، تسلیحات مناسب، امکان سوختگیری هوایی و … داشته باشیم. این عملیاتی نیست که یک ماهه برنامه‌ریزی کنیم. اما باید برای آن برنامه عملیاتی آماده داشته باشیم.»

او افزود: «برنامه اصلی نیروی هوایی اسرائیل برای سال ۲۰۲۲ آمادگی برای حمله احتمالی به ایران است.»

همزمان، فرمانده واحد هوایی در نیروی هوایی ارتش اسرائیل گفت این نیرو برای حمله به تأسیسات اتمی ایران آمادگی دارد، حتی اگر لازم باشد این حمله به‌صورت فوری انجام شود.

همچنین روزنامه تایمز اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی این کشور پس از اختصاص بودجه و بروزرسانی برنامه‌های آموزشی، تمرینات خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را از سال آینده آغاز خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، در حالی که ابهام درباره بازگشت ایران به برجام روز به روز بیشتر می‌شود، نیروهای دفاعی اسرائیل در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود برای آماده‌سازی در زمینه اقدام احتمالی نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را افزایش داده‌اند.

تایمز اسرائیل نوشت پس از امضای برجام در شش سال پیش، اسرائیل موضوع حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را به تعویق انداخت و به ارتش اسرائیل اجازه داد تا منابع خود را در مناطق دیگر سرمایه‌گذاری کند. اما پس از خروج آمریکا از این توافق و نقض این توافق از سوی ایران، این موضوع اهمیت تازه‌ای یافته است.

هفته گذشته، کانال ۱۲ اسرائیل اعلام کرد که «این کشور رقمی بالغ بر ۱/۵ میلیارد دلار را به تقویت توانمندی‌های نظامی خود به منظور حمله به تاسیسات اتمی ایران اختصاص داده است.»

این بودجه قرار است صرف تهیه و تقویت انواع هواپیما و جنگنده، پهپادهای جمع‌آوری اطلاعات و تسلیحات خاصی شود که در حمله احتمالی به ایران به کار می‌رود.

از این رقم بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری، ۹۳۱ میلیون دلار از بودجه سال مالی جاری و ۶۲۱ میلیون دلار نیز از بودجه سال مالی آینده هزینه می‌شود.

همچنین آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل، گفت درباره موضوع درگیری مستقیم بین اسرائیل و ایران پرسش «آیا» مطرح نیست، بلکه پرسش «چه زمان» مطرح است و زمان آن هم دور نیست.

لیبرمن در مصاحبه‌ای تصویری که روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه در وب‌سایت والا نیوز منتشر شد، گفت تردیدی نیست که تقابل مستقیم با ایران در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.

این در حالی است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به اختصاص بودجه یک و نیم میلیارد دلاری اسراییل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران، روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد پاسخ جمهوری اسلامی به حمله احتمالی «کوبنده» خواهد بود.

در حالی که مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی برای احیای احتمالی برجام متوقف شده و هنوز تاریخ جدیدی برای ازسرگیری این مذاکرات اعلام نشده است، چندی پیش مقام‌های اسرائیلی با همتایان آمریکایی خود نشستی محرمانه داشته‌اند تا درصورت شکست این گفت‌وگوها، «طرحی جایگزین» ارائه کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که این کشور در مقطع کنونی درباره گزینه‌های جایگزین برجام اظهارنظر علنی نمی‌کند و به تلاش‌ها برای احیای این توافق ادامه می‌دهد.

با این حال، او تاکید کرد این رویکرد واشینگتن همیشگی نیست.
ایران‌اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *