جو امنیتی در شیراز همزمان با هفتم آبان، روز بزرگداشت کورش

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۷

همزمان با هفتم آبان، روز بزرگداشت کورش کبیر، گزارش‌ها حاکی از جو شدید امنیتی در شیراز و مسیرهای منتهی به پاسارگاد است.

بنابر اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، فضای شهر شیراز روز جمعه، برای دومین روز پیاپی، امنیتی است و نیروهای مختلف امنیتی و لباس‌شخصی در نقاط مختلف این شهر حضور دارند.

بنابر برخی گزارش‌ها، در ورودی پاسارگاد و تخت جمشید نیز ماموران انتظامی و همچنین نیروهای بسیج و لباس‌شخصی مستقر شده‌اند.

سعید افکاری، برادر نوید افکاری کشتی‌گیری که ۲۲ شهریور ۹۹ اعدام شد، در توییتر خبر داد که ماموران امنیتی پدر و مادرش را «در حالی که کیک تولدی با نقش کورش همراه خود داشتند» بازداشت کردند.

او بعدا نوشت که پدر و مادرش پس از یک ساعت و نیم آزاد شدند اما ماموران «عکس‌های نوید، کیک روز کورش و ماشین پدرش» را گرفته‌اند.

روز پنجشنبه نیز جو امنیتی بر شهر شیراز حاکم بود و نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش در نقاط مختلف این شهر حضور داشتند.

هفتم آبان به عنوان روز کوروش در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ثبت نشده اما بسیاری از ایرانیان این روز را گرامی می‌دارند. بنابر شواهد تاریخی، این روز سالروز ورود کورش به شهر بابل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح است.

در سال‌های اخیر همواره در این روز تجمعاتی در اطراف آرامگاه این پادشاه بزرگ هخامنشی برگزار شده است و شرکت‌کنندگان در این تجمعات، علیه حکومت جمهوری اسلامی نیز شعارهایی سر داده‌اند.

از جمله در سال ۹۵ تجمع بزرگی در محوطه پاسارگاد تشکیل شد و حاضران شعارهایی مانند «آزادی اندیشه، با ریش و پشم نمی‌شه» و «کورش پدر ماست، ایران وطن ماست» سر دادند.

پس از آن تجمع، ماموران امنیتی در چند سال اخیر کوشیده‌اند با مسدود کردن راه‌های ورودی به پاسارگاد و امنیتی کردن فضای شهر شیراز، از تشکیل تجمعات اعتراضی در روز هفتم آبان جلوگیری کنند.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *