مذاکره با «سیاهی‌لشکرها»ی برجام در بروکسل و مسکو؛ هشدار نسبت به «گرسنگی فراگیر» و «قابلمه‌ها و جیب خالی مردم»

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۸

-محمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج و نماینده علی خامنه‌ای در استان البرز در تأیید موازی‌سازی مذاکرات اتمی بین «وین» و «بروکسل»، تغییر محل مذاکرات اتمی از وین به بروکسل را نوعی مبارزه و اعلام موضع خواند و گفت این اقدام به صورت روشن و با صلابت به آمریکا نشان داد که «ای بی‌کُرک و پر بفهم که عضو توافق نیستی و نمی‌توانی تکلیف تعیین کنی»!
-حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی: «دولت ایران مسیر اشتباه را طی می‌کند. هم مسیر بروکسل و هم مسیر روسیه، هر دو مسیر اشتباه است. تجربه خروج ترامپ نشان داد که کشورهای اروپایی نتوانستند آب‌ باریکه اینستکس را حتا در حد واردات غذا و دارو برای ایران فعال کنند و روسیه هم حاضر نشد با واسطه، حداقل صدهزار بشکه نفت ایران را صادر کند».

دیدار باقری و ربایکوف در مسکو

– اینکه فلاحت‌پیشه می‌گوید بقیه اعضای برجام بجز آمریکا «سیاهی‌لشکر» هستند دور از واقعیت نیست. سال‌های مداوم مذاکرات قبل از برجام نیز تنها زمانی به توافق اتمی منجر شد که آمریکا به مذاکرات پیوست! کیهان لندن در همین زمینه در گزارش‌ها و تحلیل‌‌های مختلف بارها تأکید کرده است همانگونه که برجام بدون آمریکا به دست نیامد، بدون آمریکا نیز به جایی نخواهد رسید!
-نعمت احمدی حقوقدان در یادداشتی در روزنامه «آرمان ملی» با اشاره به سفر باقری به بروکسل و مسکو به نظام هشدار می‌دهد: «این نوع مذاکره جز بن‌بست چیزی باقی نمی‌گذارد… دوستان ظاهری خود را هم از دست دادیم… باید فکری به حال قابلمه‌های خالی، جیب‌های خالی و شرایطی که گرسنگی فراگیر شده کرد».

علی باقری کنی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی بعد از دیدار با مقامات اروپایی در بروکسل به مسکو رفت تا به سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم این پیام را برساند که خواسته‌ی تهران از غربی‌ها «لغو همه تحریم‌ها» و مذاکرات «نتیجه‌محور» است.

باقری کنی به اروپایی‌ها وعده داده که جمهوری اسلامی اواخر نوامبر (اوایل آذرماه) مذاکرات وین را از سر می‌گیرد اما تأکید کرد«هنوز زمینه لازم برای بازگشت آمریکا به برجام فراهم نشده است.»

سفر باقری به بروکسل و مسکو و آنچه به نقل از او در رسانه‌ها منتشر شده به دستاویز تبلیغاتی برای مقامات و رسانه‌های حکومتی تبدیل شده تا چنین قلمداد کنند که جمهوری اسلامی منزوی نیست و همچنان در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد!

محمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج و نماینده علی خامنه‌ای در استان البرز در تأیید موازی‌سازی مذاکرات اتمی بین «وین» و «بروکسل»، تغییر محل مذاکرات اتمی از وین به بروکسل را نوعی مبارزه و اعلام موضع خواند و گفت این اقدام به صورت روشن و با صلابت به آمریکا نشان داد که «ای بی‌کُرک و پَر بفهم که عضو توافق نیستی و نمی‌توانی تکلیف تعیین کنی!» این ادعای مضحک در حالیست که تمام این مذاکرات برای بازگشت آمریکا به توافق اتمی است که دولت قبلی ایالات متحده در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم‌های سنگینی علیه جمهوری اسلامی را به اجرا گذاشت!

در این میان مقامات آمریکایی و همچنین اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر بارها به تهران پیام فرستادند که دست از نقض بیشتر مفاد برجام بردارد و فوری به مذاکراتی برگردد که می‌بایست در آن بر سر مسائل موشکی و مداخلات رژیم با شبه‌نظامیان در منطقه  نیز گفتگو شود. مقامات جمهوری اسلامی اما از قرار معلوم این اصرارها را به نشانه‌ی ضعف غربی‌ها برداشت کرده‌اند و به نظر می‌رسد فکر می‌کنند که برجام برای غرب مهم‌تر است تا آنها و به همین دلیل «آمریکا راهی بجز بازگشت به برجام ندارد

«بجز آمریکا بقیه اعضای برجام سیاهی‌لشکرند»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه «آرمان ملی» می‌گوید «پرونده هسته‌ای دو طرف اصلی دارد که ایران و آمریکا هستند و دیگر طرف‌ها سعی می‌کنند از زاویه منافع خودشان در برجام حضور داشته باشند.»

او در این مصاحبه در مورد سفرهای علی باقری کنی می‌گوید: «معتقد هستم که دولت ایران مسیر اشتباه را طی می‌کند. هم مسیر بروکسل و هم مسیر روسیه، هر دو مسیر اشتباه است. تجربه خروج ترامپ نشان داد که کشورهای اروپایی نتوانستند آب‌ باریکه اینستکس را حتا در حد واردات غذا و دارو برای ایران فعال کنند و روسیه هم حاضر نشد با واسطه، حداقل صدهزار بشکه نفت ایران را صادر کند و ایران در بدترین شرایط تحریمی و بایکوت از طرف آمریکا قرار گرفت. خروج ترامپ از برجام نشان داد که بقیه اعضای برجام سیاهی‌لشکر هستند و ایران در حال حاضر مشغول مذاکره با سیاهی‌لشکرهای برجام  است.»

اینکه فلاحت‌پیشه می‌گوید بقیه اعضای برجام بجز آمریکا «سیاهی‌لشکر» هستند دور از واقعیت نیست. سال‌های مداوم مذاکرات قبل از برجام نیز تنها زمانی به توافق اتمی منجر شد که آمریکا به مذاکرات پیوست! کیهان لندن در همین زمینه در گزارش‌ها و تحلیل‌‌های مختلف بارها تأکید کرده است همانگونه که برجام بدون آمریکا به دست نیامد، بدون آمریکا نیز به جایی نخواهد رسید!

سرگئی لاوروف اواسط شهریور ۱۳۹۹ همزمان با برگزاری نشست برجام در وین که عباس عراقچی سرپرست تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی بود در جمع دانشجویان و استادان «بنیاد دولتی روابط بین‌الملل مسکو» وابسته به وزارت خارجه این کشور به لزوم «مذاکره مستقیم» جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت «مسکو آمادگی میانجیگری بین دو طرف را دارد.» وی تأکید کرده «همیشه این موضوع بهتر است که شکایت‌ها مستقیم مطرح شده و پاسخ‌های آنها نیز مستقیم داده شود».

روزنامه «جمهوری اسلامی» اواخر تیرماه ۱۳۹۹ در مقاله‌ای نوشت «واقعیت این است که دولت سیزدهم [دولت رئیسی] برای حل مشکلات اقتصادی راهی غیر از رفع تحریم‌ها ندارد و برای رسیدن به این هدف ناچار است به برجام روی آورد، همان سندی که مخالف‌خوانان دوآتشه آن برای ظاهرسازی آن را سوزاندند.»

قابلمه‌ها و جیب‌های خالی

در چنین شرایطی، نعمت احمدی حقوقدان در یادداشتی که هشتم آبان در روزنامه «آرمان ملی» منتشر شد با اشاره به سفر باقری کنی به بروکسل و مسکو به نظام هشدار می‌دهد: «این نوع مذاکره جز بن‌بست ایجاد شده و بی‌اعتمادی طرفین چیزی باقی نمی‌گذارد. دوستان ظاهری خود را هم از دست دادیم. هرچند هیچگاه روسیه و چین را نمی‌توان در جمع دوستان به شمار آورد. شش قطعنامه‌ای که در دوره احمدی‌نژاد ذیل فصل هفتم منشور ملل علیه ایران صادر شد، امضای چین و روسیه را ذیل خود دارد. دوستانی که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد آنان گذاشته‌ایم و در آن شش قطعنامه ما را تنها گذاشتند، در شرایط فعلی هم ما را تنها خواهند گذاشت. باید فکری به حال قابلمه‌های خالی، جیب‌های خالی و شرایطی که گرسنگی فراگیر شده کرد که راه‌حل آن مسیر درست برجام است که بتوان از این بن‌بست خارج شویم.»

نعمت احمدی با اشاره به «بن‌بست بروکسل» و «تنهایی باقری در مذاکره» هشدار داده شرایط منطقه حساس است و اسرائیل یک‌ونیم میلیارد دلار برای مبارزه با برنامه اتمی ایران بودجه در نظر گرفته است. او تأکید کرده «حمله سایبری که به سامانه سوختگیری در پمپ‌بنزین‌ها صورت گرفت یکی از حساس‌ترین جنگ‌های سایبری است که به کانال اصلی کارت سوخت میلیون‌ها نفر رسوخ کرده و بیش از چهار هزار و ۳۰۰ پمپ بنزین را از کار انداخته!»

کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *