مولوی عبدالحمید: می‌خواهیم طالبان بازوی جمهوری اسلامی شود

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۹

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، که پیش از این پیام تبریک او به طالبان به خاطر تصرف افغانستان جنجالی شد، در اظهارنظری تازه ابراز امیدواری کرده است که افغانستان در دوران طالبان «یک بازو برای جمهوری اسلامی و کشور‌های دیگر باشد».

او از کشورهای دیگر خواسته است درباره گروه طالبان «پیش داوری نکنند» و ابراز امیدواری کرده است که طالبان «بتوانند اسلام واقعی را پیاده کنند».

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان روز ۲۶ مرداد امسال نیز با انتشار پیامی در حمایت از طالبان، پیروزی آنان در افغانستان را «قابل تبریک و تهنیت» دانست و از مردم خواست که به «تبلیغات سوء و یک‌طرفه» علیه این گروه توجه نکنند و آنها را گروهی خواند که «قابل اصلاح هستند».

او در مصاحبه جدید خود که در وب‌سایت دیدار منتشر شده، با تکرار مواضع حمایتی از گروه طالبان گفته است این گروه «خیلی تغییر کرده» و منتقدان طالبان «تندروی می‌کنند».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در دوران کوتاه به قدرت رسیدن طالبان، تعداد زیادی از دختران افغان از حق تحصیل محروم شده‌اند و برخی زنان ورزشکار، روزنامه‌نگار، فعالان مدنی و هنرمندان مجبور به فرار از این کشور شده‌اند. طالبان همچنین با اجباری کردن حجاب برای همه زنان و اعمال تفکیک جنسیتی گسترده، باعث شده‌اند که بسیاری از زنان فعال در دولت را از مشاغل خود از دست بدهند.

حمایت آقای عبدالحمید از طالبان در ماه‌های گذشته با بازتاب‌های گسترده‌ای مواجه شد و کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که در اعتراض به حمایت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از گروه طالبان، جایزه «تلاشگر حقوق بشر» را که دی‌ماه سال ۹۳ به آقای عبدالحمید داده بود، پس می‌گیرد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *