افزایش اورانیوم ۶۰ درصد ایران به ۲۵ کیلو؛ کمالوندی: فقط کشورهای دارای بمب این توان رادارند

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۳

در آستانه مذاکرات وین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده ایران به ۲۵ کیلوگرم رسیده است گفت: به جز کشورهای دارای سلاح هسته‌ای، هیچ کشوری قادر به این میزان از غنی‌سازی اورانیوم نیست.

کمالوندی روز چهارشنبه در مراسمی در محل سفارت سابق آمریکا در تهران گفت در حالی که بر اساس مصوبه مجلس ایران باید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌شد، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۲۱۰ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد به ۲۵ کیلوگرم رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش فصلی خود که شهریورماه منتشر شد، میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده ایران را ۱۰ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران را ۸۴ کیلوگرم اعلام کرده بود.

پس از آن گزارش، کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمهوری اسلامی خواستند فورا تولید اورانیوم فلزی با غنای بیست درصد و اورانیوم با غنای بالا را متوقف کند.

خبرگزاری رویترز حدود ده روز پیش خبر داد که ایران به تازگی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده به یک سانتریفیوژ پیشرفته «آی‌آر ۶» به طور موقت اورانیوم ۲۰ درصدی تزریق کرده است.

برای تولید بمب اتمی نیاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد است.

موسسه علم و امنیت بین‌المللی شهریورماه اعلام کرده بود که با توجه به میزان سوخت هسته‌ای تولید شده در ماه‌های اخیر، جمهوری اسلامی می‌تواند تا حدود یک ماه دیگر به مقدار سوخت لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست‌ یابد.

ایران همچنین از اسفند سال گذشته و بر اساس مصوبه مجلس دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در سایت‌های هسته‌ای خود را قطع کرده است.

سخنان کمالوندی یک ماه پیش از برگزاری اولین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در دولت ابراهیم رئیسی بیان شده است.

روز چهارشنبه مقام‌های جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا به طور جداگانه اعلام کردند که مذاکرات ایران و کشور‌های موسوم به ۱+۴ در هشتم آذر در وین برگزار می‌شود.

مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته‌اند مذاکرات مربوط به برجام باید از نقطه خروج آمریکا از این توافق آغاز شود؛ اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از تصمیم تهران برای از سرگیری مذاکرات وین تاکید کرد که این مذاکرات باید دقیقا از همان جایی که در پایان دور ششم متوقف شد از سر گرفته شود.

در همین حال ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه با اشاره به اینکه «میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم»، گفت: «در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم کوتاه نخواهیم آمد.»همچنین حسن رضایی،‌ معاون اقتصادی رییس جمهور،‌ در بازدید از شهرک صنعتی اهواز گفت که دولت رئیسی در مذاکرات اتمی «جدی است و تحریم‌های خارجی را برخواهد داشت» اما « آنچه دست و پای تولید در کشور را بسته تحریم‌های داخلی است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *