کامیون‌داران به دلیل گرانی، تایر تاریخ مصرف گذشته می‌خرند

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۶

با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام‌شده محصول هم بالا رفته و تولید بسیاری از انواع تایرها زیان‌ده شده است

دبیر کانون کامیون‌داران با اشاره به افزایش شدید قیمت تایرماشین‌های سنگین گفت کامیون‌داران به علت گرانی تایر، مجبور به خرید تایرهای تاریخ مصرف گذشته شده‌اند.

به گزارش مهر، احمد کریمی در رابطه با نحوه فروش لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته اظهار داشت لاستیک‌هایی که وارد گمرک شده ولی به دلیل مشکلات تأمین ارز، تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده است به مبدأ وارداتی که معمولاً اربیل عراق است برگشت داده شده و مجدداً از طرق غیررسمی وارد کشور می‌شود.

او با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف لاستیک را برندهای چینی تشکیل می‌دهند، گفت لاستیک‌های چینی جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسند در حالی که قیمت لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود ۲ میلیون تومان ارزان‌تر عرضه می‌شود.

او همچنین در مورد خرید لاستیک دست دوم توسط رانندگان کامیون گفت که خرید و فروش لاستیک دست دوم مرسوم بوده است بخصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیک‌های قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری می‌شود.

در پی افزایش قیمت تایر توسط انجمن تولیدکنندگان تایر ایران، قیمت این کالا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت. این موضوع با مخالفت سازمان حمایت از مصرف کننده مواجه شد و مصوبه افزایش قیمت را منتفی اعلام کرد. با این حال اثر روانی این افزایش قیمت بر بازار باقی ماند.

مسئله مشکلات خرید تایر توسط کامیون‌داران نگرانی‌های متعددی را ایجاد کرده است. زیرا این موضوع می‌تواند بر افزایش خطرات جاده‌ای و تصادفات نیز تأثیرگذار باشد و عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

در مرداد ۱۴۰۰ بود که تولیدکنندگان زمزمه افزایش ۱۵ درصدی قیمت را سردادند. در روزهای نخست شهریور، این موضوع به رسانه‌ها نیز راه یافت؛ به‌خصوص پس از اینکه انجمن صنفی صنعت تایر به‌طور رسمی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر خبر داد. حتی برخی تولیدکنندگان روی محصولات خود برچسب قیمت جدید زدند. در همان زمان انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد که رشد قیمت‌ها به دلیل گران شدن مواد اولیه و مشکلات ناشی از ارز بوده است.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان هر بار که برای خرید مواد اولیه داخلی اقدام می‌کنند، با نرخ‌های جدید روبه‌رو می‌شوند، گفته بود: «با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام‌شده محصول هم بالا می‌رود. در این شرایط، تولید بسیاری از انواع تایرها زیان‌ده شده است و موضوع اعمال افزایش قیمت مرتباً به تعویق می‌افتد؛ اما حقیقت این است که مجموعه صنعت تایر هم به‌هیچ‌عنوان به افزایش قیمت و ایجاد فشار بر مصرف‌کننده که ذی‌نفع اصلی محسوب می‌شود و رضایتش کمال مطلوب این صنعت است، تمایلی ندارند و بیشتر مایل است راه‌حلی اساسی اتخاذ شود که نه تولیدکننده ضرر کند و نه قیمت گران شود.»

پیش تر در سال ۹۷ کامیونداران در اعتراض به «افزایش هزینه‌ها و نبود حمایت دولتی در این زمینه»، «رشوه گیری ماموران دولتی» و «فساد شرکت‌های باربری و انجمن‌های صنفی وابسته به دولت» دست به اعتصاب زدند. کامیون‌داران در این خصوص اعتراض و اعتصاب سراسری را ساماندهی کردند و از بارگیری و حمل محموله‌ها خودداری کردند سرانجام در مهر ۱۳۹۷ دولت با یکی از مهم‌ترین درخواست‌های کامیون‌داران شیوه محاسبه «کرایه بر پایه تن-کیلومتر» را تصویب کرد.

با این حال سایر خواسته های آنها هنوز محقق نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *