وضعیت اقتصادی کنونی کشور، قابل ادامه نیست!

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۷

به نظر می‌رسد ماجرای نفتکش و عملیات دریایی سپاه پاسداران در روند و وضعیت فعلی گرانی‌ها و تورم روزافزون و همچنین در خصوص کسری بودجه و صادرات نفت و دریافت پول‌های معوقهٔ حاصل از تحریم آمریکا کارگشا و حلال مشکلات نخواهد بود و پوشس دهندهٔ مصائب اقتصادی کنونی نمی‌تواند باشد.

اگرچه اقتدار نظامی بسیار خوب است اما این اقتدار بر مدار وضعیت داخلی ، اقتصاد و مناسبات سیاسی و اجتماعی کشور جریان دارد و‌ نیز از آن‌ها تغذیه می‌نماید.

ابزار نظامی آخرین ابزار برای تامین و حفاظت از منافع ملی‌ست و بسیار ضروری‌ست؛ اما مناسبات اقتصادی و تحریم‌های موجود حتی بر وضعیت اقتدار نظامی نیز تاثیرگذار است.

ممکن است کسانی و جریاناتی استدلال کنند که در چنین شرایطی برای کشور، وجود سلاح خاص ممکن است تامین کننده امنیت باشد اما باید در نظر گرفت که تصور اینکه دستیابی به سلاح ویژه وبعنوان ابزاری خاص، تامین کننده منافع ملی‌ست، منظری بسیار بطئی و دیدگاهی ابتدایی در سیاست است و محصول نگرش خام از حکمرانی‌ست.

چنین ابزارهایی برای تامین و بسط قدرت و حفاظت از زمامداری حاکمان ممکن است مفید باشد، اما کل کشور و مردم را در مضیقه و معضلات عدیده با پی‌آمدهای گرانبار مواجه خواهد ساخت. اما رشد و توسعه اقتصادی هم برای زمامداران مفید است و هم برای وضعیت معیشتی مردم. اما صرف تامین و بسط قدرت یک جریان حاکم بدون توسعهٔ اقتصادی، احتمال بقای سیاسی حاکمان را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد (به دلایل مختلف که در جای خود قابل بحث است)

مدیران کشور لزوما برای اقتدار اقتصادی و تامین منافع ملی، باید از برنامه و مدلی از سیاست که نتیجهٔ آن رشد اقتصادی و رفع تحریم و رونق وضعیت معیشتی مردم را در پی داشته باشد رونمایی کنند؛ برنامه‌ای با قابلیت‌های اجرایی و مقبول و قابل نقد و بررسی . سخنان کلی و حماسی اگر بر روند وضعیت اقتصادی مردم تاثیری مثبت نگذارد بعد از مدتی به ضد خود تبدیل می‌گردد.

آیا هیچ دلسوزی نیست که وضعیت کنونی اقتصاد و معیشت را برای حاکمان ارشد توضیح داده و عواقب خطرناک آن را به روشنی تشریح و تبیین نماید؟! نکند برخی‌ها در حال دعا و ندبه و التماس از درگاه خدا هستند که با دست غیبی مشکلات اقتصادی را حل و جور بی کفایتی و فقدان عقلانیت را او برایشان بکشد؟.

اغلب کشورهای عقب مانده منطقه در این مدت که ایران درگیر مناقشات مختلف بوده است به وضعیتی تقریبا مثبت اقتصادی و توسعه‌ای رسیده‌اند؛ جا دارد که برای تامین امنیت کشور هم که شده برای عقب نماندن از کشورهای منطقه برنامه درست و درمانی پیاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *