زنان محجبه مقابل دانشگاه تهران از چه نهادی آمدند؟

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۷

هفته گذشته تصویری از چند دختر جوان دانشجو مقابل دانشگاه تهران منتشر شد که حجاب به سر نداشتند و در حال گرفتن عکسی یادگاری مقابل سردر دانشگاه بودند.

چند سال قبل تصویر دختری که طرف دیگر همان خیابان، روسری خود را به چوب زده بود، بارها و بارها در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود و کنشگران درباره آن اظهار نظر کرده بودند. اما این بار، کشف حجاب دسته‌جمعی صورت گرفته بود.

به گزارش رویداد 24، چند روز بعد از انتشار این تصویر، جمعی از دختران ظاهرا دانشجو این بار با پوشش چادر، تصویری در همان نقطه منتشر کردند. ولی بعد مشخص شد که افراد حاضر در تصویر دوم، اساسا دانشجوی دانشگاه تهران نیستند و از سوی یک هیات مذهبی در کرج به تهران آمده‌اند.

واکنش‌ها به این اتفاق هم جالب بود؛ برخی در حمایت از دختران بدون روسری نوشتند و برخی از دختران هیات بنات الحیدر حمایت کردند. یکی نوشت: «آن دختران که بی‌حجاب عکس یادگاری گرفتند داشتند زندگی‌شان را می‌کردند. اما آن دختران چادری با ماسک سرخ داشتند ماموریت محوله را انجام می‌دادند.»

«منصوره معصومی اصل» فردی بود که ایده حضور دختران چادری مقابل دانشگاه تهران را عملی کرد و با گروهش در مقابله با دختران بدون روسری، سرود دختران محجبه مقابل دانشگاه تهران را خواندند. او اردیبهشت امسال مشهور شد. زمانی که در یک کلیپ، دخترش از او می‌خواهد که جواب فائزه هاشمی را بدهد و او به دخترش می‌گوید فائزه هاشمی در این حد نیست!

منصوره معصومی اصل در انتخابات مجلس دهم نامزد شده بود، اما در فهرست‌های اصلی اصولگرایان قرار نگرفته بود. وی در اینستاگرامش خود را دارای دکترای علوم قرآنی و مشاوره خانواده و قبل ازدواج و مدیر مؤسسه بیت‌النور معرفی کرده است. زمانی که او علیه فائزه هاشمی کلیپ ساخته بود، بعضی اصولگرایان از او انتقاد کرده بودند که حتی باعث گلایه خودش نیز شده بود.

پیش از این دانشجویان منتقد دانشگاه تهران معتقد بودند هنگام اعتراضات دانشجویی یا برگزاری برنامه‌ها و مراسم سیاسی، برخی نهاد‌ها افرادی را به این دانشگاه می‌فرستند تا تعداد آنها به چشم نیاید. در آن زمان نام دو دانشگاه به عنوان محل اصلی سازماندهی دانشجویان ارزشی هستند، اما حالا باید نام کرج را هم به عنوان یکی از بازو‌های پشتیبانی جمعیتی اصولگرایان در نظر گرفت. در ماجرای حمله به سفارت عربستان هم نام یکی از گروه‌های مذهبی کرج به عنوان ستوان فقرات و سازماندهی کننده نیرو‌های حمله کننده مطرح شده بود.

فیلم زیر: سرود دختران هیات بنات الحیدر مقابل دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *