اظهارات جنجالی و بی‌اساس یک نماینده مجلس؛ حسن نوروزی کیست؟

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۴

روز گذشته ۲۳آبان۱۴۰۰ سخنان «حسن نوروزی»، نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی درباره کشتار معترضان آبان ۹۸ خبرساز شد. او به صراحت گفته است: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟!»

او در گفت‌وگو با وب‌سایت دیده‌بان ایران گفته است: «طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم. چه کسی را می‌خواهید محاکمه کنید؟»

این اولین بار نیست که اظهارات این نماینده مجلس خبرساز می‌شود؛ در کارنامه او سخنان جنجالی و واکنش‌برانگیز زیاد وجود دارد. درباره حسن نوروزی چه می‌دانیم؟

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس، همواره سعی کرده با اظهارات جنجال‌برانگیز در فضای عمومی مطرح باشد و امیدوار بود با همین اظهارات به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ فضاسازی کند؛ اما رد صلاحیت شد.

 او که اینک به دلیل سخنانش درباره نقش داشتن خود در کشتار معترضان آبان خبرساز شده پیش از این نیز دلیل مرگ مشکوک زندانیان اعتراضات دی ۹۶ را «دق کردن از پشیمانی» یا خودکشی دانسته و گفته بود که «سینا قنبری» با روش «آفتاب-مهتاب» خودکشی کرده است. سینا قنبری یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶ بود که در زندان اوین جان باخت. مسئولان زندان علت مرگ او را خودکشی عنوان کردند، موضوعی که از سوی خانواده و هم‌بندیان او رد شد و مقامات زندان هم  مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه ندادند.

نوروزی در صحن علنی مجلس نیز به سخنان خاص و درگیری لفظی با نمایندگان مشهور است.

او  متولد مشهد است و پیش از انقلاب مشغول تحصیل در حوزه شده و مدتی زندانی بوده است. نوروزی پس از انقلاب به حوزه رفته و به سبک سال‌های ابتدایی انقلاب مانند برخی از دیگر روحانیون جوان جذب قوه قضاییه شده و سرپرستی دادگاه قصرشیرین در استان کرمانشاه را بر عهده داشته است.

او در همان ابتدای جنگ ایران و عراق پس از تصرف قصرشیرین توسط نیروهای عراقی اسیر شده و حدود ۹ سال اسیر بوده است. نوروزی گفته که در مدت اسارت خود را با نام مستعار «سهراب چنگیزی» معرفی کرده است.

او که از سال ۷۳ امام جمعه رباط کریم شده بود، در مجلس هشتم نماینده این شهرستان شد. او با اینکه از حامیان «محمود احمدی‌نژاد» بود، پس از رای نیاوردن در انتخابات مجلس نهم دولت را به تقلب گسترده در انتخابات این حوزه متهم کرد. او بار دیگر در مجالس دهم و یازدهم نماینده بود.

نوروزی که در دوره‌هایی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس بوده است که بارها درباره زندان‌ها و فضای سیاسی اظهارات خبرسازی داشته است. او از جمله گفته بود که سینا قنبری با روش «آفتاب-مهتاب» خودکشی کرد.

او همچنین دلیل مرگ مشکوک زندانیان اعتراضات دی ۹۶ را «دق» کردن آنان به دلیل «احساس گناه» ذکر کرد و گفت: «ممکن است مرگ بسیاری از این افراد در زندان به دق کردن آن‌ها از غصه به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند مربوط باشد. این‌ها در زندان به زشتی کار خود فکر کرده و شاید همین منجر به خودکشی آن‌ها شده است. بسیاری از این زندانیان کارمند بانک بوده و حتی مشکل گرانی و بیکاری نیز نداشتند.»

نوروزی همچنین فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین را «فیلم‌سازی» اسراییل دانسته و شکنجه را رد کرده بود.

او گفته بود: «از افرادی که انفرادی رفته بودند سوال پرسیدم که می‌گفتند به ما قرآن و دعا و مفاتیح می‌دادند؛ ما می‌خواندیم و ما را گاهی می‌بردند بازدید و می‌آوردند و گاهی اوقات می‌گفتند که کولر ما قطع شده است. خوب موقعی که برق می‌رفت، کولر قطع می‌شده است و خوب ما عرق ریختیم.»

حسن نوروزی، همچنین سمت «حمید نوری» یا «حمید عباسی»، دادیار دادسرای زندان گوهردشت را که در سوئد در حال محاکمه است، تکذیب کرده و گفته بود: «ما چنین شخصی نداریم که سال ۶۷ دادیار باشد و امروز او را دستگیر کرده باشند.»

سخنان نوروزی درباره هواپیمای اوکراینی واکنش دولت اوکراین را به دنبال داشت و سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز اعلام کرد که از این نماینده شکایت می‌کند.

او گفته بود که هواپیمای اوکراینی یک هفته قبل از ایران «در اسراییل بوده و به نظر می‌رسد که دست‌کاری شده است.» دولت اوکراین اظهارات او را بی‌احترامی به قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراین دانست.

او همچنین اعلام کرده بود که در پرونده شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی فردی بازداشت نشده است.

این نماینده مجلس همچنین از قطع دست سارقان دفاع کرده و گفته بود که «مردم باید از اجرای حدودالله خوشحال باشند.»

این روحانی تاکید کرده بود: «قبل از اجرای این قانون [قطع دست] معاینه می‌کنند که ببینند اجرای حد به بدن او ضرر نمی‌زد و در نهایت قطع ید می‌کنند.»

همچنین با وجود اینکه نمایندگان مجلس به صراحت از فیلترینگ اینستاگرام دفاع نمی‌کنند؛ نوروزی در این‌باره گفته بود که «خدا کند این اتفاق افتد.»

او تاکید کرده بود: «فضای باز اینستا و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد.»

سخنرانی‌های نوروزی در حوزه انتخابیه خود نیز گاهی خبرساز شده است؛ از جمله اینکه به دلیل انتشار خبر تاخیر در جلسه علنی مجلس به یک به خبرنگار محلی به شوخی گفته بود: «لر بیشعور».

او همچنین یک بار در صحن مجلس «مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود را به جای همکار همسر خود خواند و علی لاریجانی رییس مجلس نیز گفت که «بد موقعی به یاد همسرتان افتادید.»

او در صحن علنی مجلس نیز چندین بار با دیگر نمایندگان درگیر شده و ادعای خاصی را مطرح کرده است.

از جمله گفته بود که ۱۰ طرح تحویل «احمد امیرآبادی فراهانی» داده اما هیچ کدام مطرح نشده است. امیرآبادی نیز گفت که اگر این ادعا درست باشد، استعفا خواهد داد.

او همچنین گفته بود که ۱۷پرونده فساد اقتصادی را در مجلس هشتم پیگیری می‌کرده که این پرونده‌ها گم شده است. بعدها اما مشخص شد که منظور او از این پرونده نامه‌هایی بوده که درباره برخی پرونده‌ها از جمله اتهامات فساد مربوط به «حمید بقایی» و «اسفندیار مشایی» نوشته است.

برخی از نمایندگان مجلس اما گفتند که نامه‌های مطرح شده توسط نوروزی ارزش پیگیری نداشته است.

نوروزی از بقایی و مشایی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده بود و آنان نیز از این نماینده مجلس به دادگاه شکایت کردند.

حسن نوروزی با وجود این سخنان سه دوره نماینده مجلس بوده است. حوزه انتخابیه او در نزدیکی تهران مانند برخی از شهرستان‌های اطراف تهران وضعیت خاص خود را دارد. شهرستان بهارستان در این حوزه انتخابیه بالاترین نرخ تراکم جمعیتی را در میان شهرستان‌های ایران به خود اختصاص داده است.

هجوم مهاجران از شهرهای گوناگون با پیشینه‌ فرهنگی متفاوت و غیرمتجانس به شهرستانی که امکانات رفاهی، تحصیلی، درمانی و بهداشتی آن با جمعیت ساکن تناسبی ندارد، خلاصه‌ای از شرح آن چیزی است که بر سر اهالی بهارستان می‌رود.
احسان مهرابی – ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *