قرص کرونا هم به سرنوشت واکسن فایزر در ایران دچار می‌شود؟

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۶

ایران یکی از ۹۵ کشوری است که فایزر به آنها اجازه تولید قرص کرونا داده است

شرکت فایزر اعلام کرده است که با توجه به خطر کرونا برای سلامت همگانی در جهان به ۹۵ کشور فقیر و در حال توسعه شامل ایران اجازه می‌دهد قرص کرونا تولید این شرکت را تولید کنند و هزینه اضافی به عنوان حق اختراع را پرداخت نکنند. توافق فایزر و سازمان ام‌پی‌پی (Medicines Patent Pool) با حمایت سازمان ملل برای مجوز به دیگر تولید‌کنندگان به منظور تولید قرص کرونا می‌تواند درمان کووید-۱۹ را در دسترس نیمی از جمعیت جهان قرار دهد. مقامات سازمان ملل می‌گویند که به این ترتیب ۵۳ درصد جمعیت جهان یا جمعیتی بالغ بر چهار میلیارد نفر به قرص کرونا دسترسی خواهند داشت.

فایزر شرکت آمریکایی است که پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در بحبوحه همه‌گیری کرونا واردات واکسن کرونا از آن را ممنوع کرده بود. خامنه‌ای دی‌ماه گذشته زمانی که روزانه هزاران نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و صدها نفر جان خود را از دست می‌دادند، مدعی شد به غرب اطمینان ندارد و واردات واکسن کرونا «آمریکایی و انگلیسی» هم ممنوع است.

به این ترتیب راه برای سودجویی بیشتر نهادهای تحت نظر بیت رهبری با وعده تولید واکسن داخلی هموار شد و سرانجام بخش عمده جمعیت ایران با واکسن‌های چینی بی‌کیفیت در مقایسه با فایزر واکسینه شدند.

فایزر همزمان با تولید واکسن کرونا، سرمایه‌گذاری کلانی روی درمان خوراکی این بیماری همه‌گیر انجام داد و ماه گذشته موفقیت قرص کرونا در آزمایش‌های بالینی را اعلام کرد.

این قرص حدود ۹۰ درصد در کاهش احتمال بستری و مرگ بیماران مبتلا به کرونا بسیار موثر است و به موازات واکسیناسیون گامی بزرگ در جهت پایان دادن به همه‌گیری کرونا به‌شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد که قرص کرونا تولید فایزر عوارض ابتلا به کرونا را کاهش و دوره بهبود را کوتاه‌تر می‌کند.

البته فایزر تنها تولید کننده قرص کرونا به‌شمار نمی‌رود. شرکت مرک نیز از تولید‌کننندگان قرص کرونا است که قرارداد مشابهی با سازمان ملل برای کمک به تولید دارو در ۱۰۵ کشور فقیر دارد.

در حالی که کشورهایی مانند بریتانیا قرص کرونا را پیش خرید کرده‌اند، مقامات در تهران همچنان درحال شعاردرمانی بحران کرونا هستند. هرچند هنوز علی خامنه‌ای حکم خود را درباره قرص ضد کرونا فایزر اعلام نکرده، تجربه منع ورود واکسن فایزر نشان می‌دهد که می‌توان انتظار داشت از هم اکنون شماری از نهادهای زیرمجموعه خامنه‌ای که مافیای دارو را در اختیار دارند با ادعای تولید قرص فایزر به دنبال کسب منفعت بیشتر از بحران کرونا باشند.

مهرداد حق ازلی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته درباره گزارش‌های مربوط به کارآیی قرص فایزر به ایسنا گفته بود: «برنامه‌هایی برای بررسی این دارو در کشور ما هم وجود دارد و حتی مواد اولیه آن را هم در کشور داریم؛ اما بهتر است اطلاعات بیشتر را سازمان غذا و دارو ارائه دهد اما امکان ساخت چنین دارویی برای ما هم فراهم است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *