عباس عبدی: اسم نهادهای اول انقلاب باقی مانده رسم آنها نه

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۷

صحبت‌‌های ائمه در تریبون‌های نماز جمعه گاه و بی‌گاه خبرساز و جنجالی می‌شود. اگر چه در دوران کرونا به دلیل محدودیت‌ها کمتر نمازهای جمعه برگزار می‌شد و به تبع آن از این سخنان هم کمتر به گوش می‌رسید، اما با کم شدن محدودیت‌ها نمازجمعه باز رونق گرفته و سخنان امام‌های جمعه هم بار دیگر حاشیه‌ساز می‌شود.

این سخنان اما با تغییر دولت رنگ و لعابی جدید به خود گرفته است؛ اگر قبلاً انتقادات عمدتاً متوجه دولت و عملکرد آن بود، با وجود تغییر نکردن شرایط اقتصادی و معیشتی، حالا صحبت‌ها در حمایت از دولت است. کار به جایی رسیده که با تغییر دولت و عدم تمایل به خطاب قرار دادن دولت وقت به دلیل شرایط کشور، تقصیرها متوجه مردم می‌شود.
در آخرین نماز جمعه‌ای که در تهران برگزار شد کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، دلیل مشکلات معیشتی موجود را متوجه مردم دانست. او در سخنانی عنوان کرد: «اگر اهل کشورها، استان‌ها و شهرها ۲ بال تقوا و ایمان را داشتند و در وظایف شرعی و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر می‌گرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کم‌آبی نمی‌شدند.»
اما سوال اینجاست، چه می‌شود که امامان جمعه‌ای که تا دیروز مقصر شرایط کشور را دولت می‌دانستند، حالا چنین سخنانی را بیان

درسا، سامانه معاملات آنلاین بورس

در همین خصوص یک فعال سیاسی گفت:وقتی  دولت‌ها تغییر می‌کنند به تبع آن رویکرد و نحوه طرح مساله ائمه جمعه هم تغییر می‌کند. این نشان می‌دهد که ائمه جمعه نهاد مستقلی نیستند و تابع امر دیگری هستند. این مشکلی است که در مورد رسانه هم وجود دارد.

عباس عبدی افزود: رسانه رسمی کشور با دولتی که موافق نباشد و مسائل آن یک‌جور برخورد می‌کند، با دولتی که همسو باشد جور دیگری برخورد می‌کند. این بی‌اعتباری رسانه است. رسانه نباید با یک دولت همسو و با یک دولت مخالف باشد. رسانه باید استقلال خودش را داشته باشد تا در افکار عمومی و مردم اعتبار پیدا کند. بنابراین این نحوه برخورد نهاد نمازجمعه هیچ نتیجه‌ای ندارد جز اینکه نمازجمعه را بی‌اعتبار می‌کند، اگر تا حدی در گذشته استقلال داشته، آن را از بین می‌برد و موجب رویگردانی مردم از این نهاد خواهد شد.
وی گفت:وقتی فکر می‌کنم، تا الان هم این فرایند تا حد خیلی زیادی طی شده. شما می‌توانید نمازجمعه‌های امروز را با نمازجمعه‌های ۴۰ سال پیش مقایسه کنید. اصلاً ۲ چیز کاملاً متفاوت است؛ هم از لحاظ تعداد آدم‌هایی که در آن شرکت می‌کردند و هم از لحاظ کیفیت و تنوع افرادی که در آن شرکت می‌کردند، هم از لحاظ محتوایی که از طرف امام‌جمعه یا سخنران پیش از خطبه‌ها بیان می‌شد و هم از لحاظ آثارش. بنابراین عین همه حوزه‌های دیگر اسم نهادهای اول انقلاب باقی مانده، اما رسم آنها باقی نمانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *