«توافق موقت» با جمهوری اسلامی؟! آزادسازی برخی منابع بلوکه شده ایران در ازای توقف بخش‌‌هایی از برنامه‌ اتمی!

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۸

-آنچه در مورد «توافق موقت» صحبت شده این است که در ازای توقف بخشی از برنامه‌های رژیم ایران (مثلاً توقف غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد)، ایالات متحده و متحدانش می‌توانند برخی از سرمایه‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند یا معافیت‌های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه ارائه کنند.
-دو منبع آمریکایی می‌گویند که ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل و سالیوان فقط تبادل نظر کرده‌اند و تصمیمی گرفته نشده است. گفته می‌شود ایده‌ای که سالیوان مطرح کرد پیشنهادی بود که یکی از متحدان اروپایی آمریکا مطرح کرده است.
– «هولاتا به سالیوان گفت که فکر می‌کند این ایده خوبی نیست و اسرائیل همچنان نگران تبدیل شدن هرگونه توافق موقت به یک توافق دائمی است که به ایران اجازه می‌دهد زیرساخت‌های هسته‌ای و ذخایر اورانیوم خود را حفظ کند».
-مایک گارسیا عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا: «ایده توافق موقت با جمهوری اسلامی مقدمه یک بحران بین‌المللی دیگر است… بایدن به معنای واقعی کلمه در حال مذاکره با خودش است زیرا پس از شش دور مذاکره برای احیای برجام با وجود عدم علاقه جمهوری اسلامی به هیچ توافق علائم تکرار یک اشتباه دیگر دیده می‌شود».

به گفته سه منبع اسرائیلی و آمریکایی، جک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار با همتای اسرائیلی خود ایده توافق موقت با جمهوری اسلامی ایران را برای خریدن زمان بیشتر جهت مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده است.

پایگاه خبری «اکسیوس» ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) گزارش داد این فقط یک «ایده اولیه» است و دولت بایدن همچنان اصرار دارد که برجام احیا شود و مذاکرات هسته‌ای که قرار است ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) در وین از سر گرفته شود، اندک امیدهایی را برای دولت او زنده نگهداشته است.

دو منبع آمریکایی می‌گویند که ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل و سالیوان فقط تبادل نظر کرده‌اند و تصمیمی گرفته نشده است. گفته می‌شود ایده‌ای که سالیوان مطرح کرد پیشنهادی بود که یکی از متحدان اروپایی آمریکا مطرح کرده است.

ایده «توافق موقت» بر این اساس مطرح شده که پیشرفت‌های چشمگیر هسته‌ای جمهوری اسلامی این رژیم را به سطحی از غنی‌سازی اورانیوم رسانده که برای ساختن سلاح اتمی لازم است.

آنچه در مورد «توافق موقت» صحبت شده این است که در ازای توقف بخشی از برنامه‌های رژیم ایران (مثلاً توقف غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد)، ایالات متحده و متحدانش می‌توانند برخی از سرمایه‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند یا معافیت‌های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه ارائه کنند.

یک مقام اسرائیلی گفت: «هولاتا به سالیوان گفت که فکر می‌کند این ایده خوبی نیست و اسرائیل همچنان نگران تبدیل شدن هرگونه توافق موقت به یک توافق دائمی است که به ایران اجازه می‌دهد زیرساخت‌های هسته‌ای و ذخایر اورانیوم خود را حفظ کند.»

به گفته یک منبع آگاه، «هولاتا در تماس دیگری با سالیوان در روز سه‌شنبه همچنین تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن باید در نشست هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برای صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران تلاش کنند.»

بسیاری از تحلیلگران بارها تأکید کرده‌اند که در صورت شکست تلاش‌ها برای احیای برجام دولت بایدن برنامه‌ دیگری برای مهار تهدیدات اتمی و سایر تهدیدات و اقدامات مخرّب جمهوری اسلامی ندارد.

رابرت مالی نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران این هفته با هولاتا، بنی گانتز وزیر دفاع و یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل دیدار و گفتگو کرد. طرفین معتقد بودند فشارها به جمهوری اسلامی باید بیشتر شود.

مالی به صراحت گفت که دولت بایدن نیز فکر می‌کند فشار بیشتری بر ایران لازم است. او گفته «اختلاف اصلی بر سر زمان اقدامات بعدی علیه ایران است.»

یک منبع آمریکایی آگاه در ارتباط با سیاست دولت بایدن می‌گوید، «رویکرد ایالات متحده این است که با حسن نیت به وین برویم و ببینیم ایران چه پیشنهادی دارد.»

این منبع مدعی شد که اگر ایرانی‌ها خواسته‌های غیرمنطقی داشته باشند، این امکان برای آمریکا وجود خواهد داشت که دیگر قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و چین را مجبور به افزایش فشار کند.

مایک گارسیا عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا با اشاره به گزارش «اکسیوس» ایده «توافق موقت» با جمهوری اسلامی را مقدمه یک «بحران بین‌المللی دیگر به خاطر بایدن» خواند و تأکید کرد که رئیس جمهوری آمریکا به معنای واقعی کلمه در حال مذاکره با خودش است زیرا پس از شش دور مذاکره برای احیای برجام با وجود عدم علاقه جمهوری اسلامی به هیچ توافق علائم تکرار یک اشتباه دیگر دیده می‌شود.

گارسیا با اشاره به اینکه دولت بایدن برای عملی کردن وعده خود جهت «احیای برجام» مستأصل شده است گفته او برای بازگرداندن چین به «معاهده اقلیمی پاریس» هم التماس می‌کرد. این نماینده با اشاره به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی تأکید کرد «رژیم ایران سزاوار فشار حداکثری است نه مماشات.»

آنچه علی خامنه‌ای از معامله با غرب می‌خواهد را علی باقری‌کنی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سفر اخیرش به اروپا به صراحت اعلام کرد، «آمریکا باید تحریم‌های اتمی و تروریستی و حقوق بشری را لغو کند و تضمین بدهد از برجام خارج نمی‌شود!» وی همچنین تأکید کرد که «جمهوری اسلامی به هیچ عنوان مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای را نخواهد پذیرفت.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *