روایت جدید از ربودن حبیب اسیود در ترکیه، همزمان با انتشار متن کیفرخواست

By | ۱۴۰۰-۰۹-۰۱

سعید حمیدان، دبیر‌کل جدید “حرکه النضال”، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که تحقیقات این حزب نشان می‌دهد حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود پس از ربوده شدن در ترکیه به کنسولگری ایران در استانبول منتقل شده و در آنجا “زیر شکنجه” به اعترافات اجباری تن داده است. همزمان با این خبر قوه قضاییه ایران متن کیفرخواست آقای چعب را منتشر کرده است.

حبیب اسیود رهبر سابق و یکی از بنیان‌گذاران “جنبش نضال” از گروه‌های مخالف حکومت ایران است که هدف خود را دفاع از حقوق اقلیت عرب این کشور اعلام کرده است.

حکومت ایران آقای اسیود را متهم کرده که در حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز دست داشته است. در این حمله ۲۴ نفر از جمله ۱۸ نفر نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

حبیب اسیود حدود یکسال پیش در ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد. ماموران وزارت اطلاعات بعدتر اعلام کردند که در عملیاتی “پیچیده” او را دستگیر کرده‌اند اما بعدتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که ماموران امنیتی او را با هماهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کردند.

پیشتر هدی هواشمی، همسر آقای اسیود، به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که او “از ۱۵ اکتبر در استانبول ناپدید شده است.”

خانم هواشمی گفت که “وزارت خارجه سوئد اطمینان دارد ماموران اطلاعاتی ایران با همکاری ترکیه و از طریق مرز آذربایجان غربی همسرش را به ایران برده‌اند.”

ربودن و انتقال به کنسولگری ایران در استانبول

اکنون سعید حمیدان دبیرکل جدید حرکت نضال در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرد این حزب در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که حبیب اسیود پس از سفر به استانبول بلافاصله ربوده می‌شود و به کنسولگری ایران در استانبول منتقل می‌شود.

آقای حمیدان که خود زمانی شهردار رامشیر بود به بی‌بی‌سی فارسی گفت در “کنسولگری زیر شکنجه متنی برای اعتراف” به او می‌دهند و سپس او را به سمت مرزهای ایران می‌فرستند.

تلویزیون حکومتی ایران تاکنون چند بار اعترافاتی از حبیب اسیود پخش کرده است. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر می‌گویند این قبیل اعترافات اجباری ضبط می‌شود و اعتبار ندارد.

آقای حمیدان در مصاحبه با بی‌بی‌سی همچنین گفت آقای اسیود پیشتر در سال ۲۰۱۹ با شکایت ایران در لهستان بازداشت و بعد آزاد شده بود. ایران در آن زمان خواهان استرداد آقای اسیود شده بود.

ایران “حرکه النضال” را یک گروه تروریستی می‌داند. این گروه اما ادعای دخالت در عملیات مسلحانه را رد می‌کند.

پیشتر ۲۷ آذر سال گذشته شبکه اسکای نیوز در گزارشی با استفاده از تصاویر دوربین‌های مدار بسته و منابع مطلع در ترکیه‌ جزئیات انتقال آقای اسیود از استانبول به ایران را منتشر کرد.

بعدتر شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه، سازمان اطلاعات این کشور از بازداشت شبکه‌ای ۱۱ نفره‌ مرتبط با ناجی شریقی زیندشتی، قاچاقچی مواد مخدر خبر داد که در ربودن آقای حبیب اسیود نقش داشته است.

در کیفرخواست قوه قضایی ایران چه آمده؟

امروز قوه قضاییه ایران متن کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران را منتشر کرد.

بنابر این کیفرخواست حبیب اسیود در طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری در استان خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با حکومت ایران دست داشته است.

بر اساس متن کیفرخواست: “بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب گذاری در اداره محیط زیست، بمب گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماشهر، بمب گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، برنامه ریزی به جهت بمب گذاری در دادگستری اهواز” از بمبگذاری‌های منسوب به این گروه است.

در این کیفرخواست آمده که آقای اسیود “خود را کارمند اداره کار سوئد و دارای تابعیت سوئد معرفی کرد و او از سال ۲۰۰۵ “فعالیت‌های تروریستی خود را تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی از جمله موساد و عربستان سعودی و در چتر حمایتی سوئد آغاز کرد.”

آقای اسیود پاسپورت سوئد را دارد و حکومت ایران در ماه‌های گذشته به شدت از سیاست خارجی و امنیتی این کشور در قبال ایران از جمله در پرونده حمید نوری انتقاد کرده است.

به گفته دبیرکل جدید جنبش نضال این گروه اخیرا با یکی از نمایندگان کمیته روابط خارجی سوئد دیدار کرده است.

آقای حمیدان گفت در این نشست کنت دپوشلون به آنها اعلام کرده است دولت سوئد تلاش کرده تا از طریق سفارت این کشور در تهران با آقای اسیود دیدار کند اما حکومت ایران موافقت نکرده است.

علاوه بر این آقای حمیدان می‌گوید دولت سوئد تلاش کرده تا در این پرونده وکیلی را برای آقای اسیود معرفی کند اما دستگاه قضایی ایران نپذیرفته است.

به گفته سعید حمیدان تا کنون نه خانواده آقای اسیود در خارج ایران و نه خواهران و برادران او در داخل ایران موفق نشده‌اند تا با او صحبت کند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *