امیرعبداللهیان: ایرانیانی که از ورود به کشور نگرانند، با وزارت خارجه تماس بگیرند

By | ۱۴۰۰-۰۹-۰۱

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران گفت: بحث ایرانیان دوتابعیتی موضوعی است که باید یک بار برای همیشه حل شود و این کاری است که باید در سطح قانون‌گذاری در مجلس انجام گیرد. اظهارات وزیر خارجه و همچنین فعالیت‌های تازۀ “مرکز خدمات و مشاورۀ ایرانیان خارج از کشور” حاکی از نگرانی دولت در مورد مهاجرت فزایندۀ ایرانیان و خروج سرمایه‌های آنان است.

روز یکشنبه ۳٠ آبان، حسین امیر عبداللهیان در نخستین جلسۀ روسای کارگروه‌های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور شرکت کرد. این جلسه در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد.

وزیر خارجه بر ضرورت تدوین قانون ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد و گفت که موضوعات مهمی مثل ایرانیان دو تابعیتی و مسائل حقوقی مربوطه باید به طور جدی بررسی شود. او گفت:  “ما باید در دولت به این موضوعات، به عنوان یک واقعیت توجه کنیم و آن را حل کنیم”.

امیر عبداللهیان گفت: “هر یک از ایرانیان در خارج از کشور که نگران این هستند که اگر فردا بیایند در فرودگاه دستگیر می‌شوند، اگر از سامانه‌ای که وزارت خارجه از یک هفتۀ دیگر بارگذاری خواهد کرد، استعلام کنند، ما به آنها پاسخ می‌دهیم که شما هیچ مشکلی ندارید و می‌توانید به ایران بیایید و برگردید، و اگر مشکلی پیش آمد ما در وزارت خارجه مسئول هستیم و این را تضمین می‌کنیم”.

وی پدیدۀ ایران‌هراسی در میان ایرانیان خارج از کشور را یک معضل دانست و خطاب به اعضای کارگروه گفت: “ما در این زمینه و برای مقابله با این پدیده در وزارت خارجه آمادگی داریم و ساز و کار آن را هم داریم و شما هم این کار را با جدیت دنبال کنید”.

شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور که در سال ۱۳۸۳ شکل گرفت، تاکنون چندان نهاد مؤثری نبوده است. در این شورا، به غیر از وزارت خارجه که سرپرستی آن را به عهده دارد، نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت اطلاعات، وزارت آموزش عالی، وزارت اقتصاد و همچنین رئیس صدا و سیما شرکت دارند.

به نظر می‌رسد که امیرعبداللاهیان قصد دارد به این شورا نقش جدی‌تری بدهد. او گفت: “جلسه ما وقتی حقیقی و واقعی خواهد بود که ۵۰ درصد اعضای آن از معتمدین و نمایندگان ایرانیان خارج از کشور باشند”.

وزیر خارجه گفت: “هرچه نسل جدید کشور از زبان فارسی دور می‌شوند، به معنای واقعی از فرهنگ ایرانی دور و به تبع از حوزۀ دین هم دور می‌شوند و لذا زبان و ادبیات فارسی موضوع بسیار مهمی است”.

مرکز خدمات و مشاورۀ ایرانیان در شهر آلانیا

حدود یک ماه قبل، مرکز خدمات و مشاورۀ ایرانیان خارج از کشور در ترکیه افتتاح شد. این مرکز که زیر نظر دفتر ریاست جمهوری است، رسماً در قالب یک مؤسسۀ خصوصی فعالیت می‌کند.

یکی از هدف‌های این مرکز ظاهراً ارائۀ خدمات و مشاوره به ایرانیانی است که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند. سیدمجید حلاج‌زاده رئیس این مرکز گفته است: “با رشد قارچ گونۀ دفاتر خدمات مشاوره ای برای مهاجرت در داخل و خارج از کشور و عدم نظارت دقیق بر آنها، درصد ریسک سرمایه گذاری در کشورهای مختلف از جمله ترکیه بسیار بالا رفته است”. به گفتۀ حلاج‌زاده “در سال ۱۳٩۶ تعداد ایرانیان خارج از کشور حدود ۷ میلیون نفر بود ولی متاسفانه شرایط اخیر جامعه باعث شده که روند مهاجرت رشد سریعی به خود بگیرد و این تعداد به بیش از ٨٫۵ میلیون نفر افزایش یابد”.

مرکز خدمات و مشاورۀ ایرانیان خارج از کشور فعلاً در شهر آلانیا مستقر شده است. به گفتۀ حلاج‌زاده “فقط در شهر آلانیا ٨هزار ایرانی داریم که به قصد سرمایه گذاری و اخذ اقامت ترکیه اقدام به خرید آپارتمان کرده اند اما متاسفانه در این میان گاه با کلاهبرداری شرکت‌ها و دفاتر غیر رسمی وضررهای مادی و معنوی مواجه می شوند”.

حلاج‌زاده خود را “نمایندۀ ایرانیان خارج از کشور” دانست و گفت: “ما وارد سیستم دولتی نمی‌شویم تا راحت تر بتوانیم مدافع حقوق ایرانیان باشیم و در این راستا اقدامات بسیار مهمی در حال برنامه ریزی و اجرا می باشد که به اطلاع همه هموطنان خواهد رسید”…
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *