جام جهانی قطر؛ تقلای ایران برای میزبانی تماشاچیان در کیش

By | ۱۴۰۰-۰۹-۰۲

جامعه هتلداران کیش از آمادگی ارائه چهار هزار اتاق با قیمت مناسب در جریان جام جهانی قطر خبر می‌دهد. بزرگ‌ترین چالش گردشگری در ایران، امنیت و تنش‌های سیاسی است. آیا زمینه‌ استقبال از پیشنهاد هتل‌داران کیش وجود دارد؟

اوایل ماه آبان، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه ایران با اشاره به محدودیت قطر در پذیرش گردشگران و مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ گفته بود: «برنامه‌ریزی کاملی داریم تا با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در قشم و کیش، باعث شویم تا توریست‌‌ها رضایتمندانه منطقه را ترک کنند.»

حال رئیس جامعه هتل‌داران کیش از آمادگی برای ارائه چهار هزار اتاق با قیمت مناسب به تماشاچیان ایرانی و خارجی بازی‌ها خبر می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مسیح‌الله صفا می‌نویسد: «هر شب اقامت در هتل‌های قطر بالای ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می‌‌شود. علاوه‌بر این، تعداد هتل و اتاق در قطر کم است و همه تماشاچی‌ها، گردشگران و اعضای تیم‌ها را پوشش نمی‌دهد. ظرفیت دبی هم برای این رویداد کافی نیست. برای همین ما سعی می‌کنیم ظرفیت اقامت و استانداردها را در کیش تا جام جهانی بالا ببریم تا دست‌کم مسافران ایرانی را در این جزیره با قیمت مناسب و به مراتب مناسب‌تر از قطر پوشش دهیم. البته که حضور مسافران و تیم‌های خارجی در کیش مهم است، اما مسافران ایرانی برای ما مهم‌تر هستند.»

او به بازدید نماینده فیفا و رئیس فدراسیون فوتبال ایران از ظرفیت‌ها واستانداردهای خدمات در اماکن اقامتی کیش اشاره کرده و افزوده که سعی می‌شود تا شهریور ۱۴۰۱ ظرفیت‌های اقامتی آماده شوند.

تلاش برای میزبانی بخشی از مسافران جام جهانی قطر در حالی صورت می‌گیرد که امارات، کویت، عمان و عربستان نیز در همین زمینه پیشنهاداتی دارند و زیرساخت‌های گردشگری‌ مطلوب‌تر آنها، شانس چندانی برای ایران باقی نمی‌گذارد.

رتبه ایران در شاخص «رقابت‌‌پذیری سفر» در سال ۲۰۱۹ بین ۱۴۰ کشور ۸۹ بوده و این در حالی است که امارات و ترکیه در جایگاه‌های ۳۳ و ۴۳ قرار دارند. نرخ “گردشگری طبیعت” یا “گردشگری سلامت” در ایران نیز بنا به اعلام متولیان این عرصه، کاهشی است.

صنعتی “بیمار”

به موازات رکود صنعت توریسم در ایران، آمار گردشگری در خارج از این کشور صعودی است. تنها در ماه سپتامبر سال جاری، ۱۰۴هزار مسافر ایرانی به استانبول سفر کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱۱درصد افزایش دارد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، صنعت گردشگری ایران را در حال “احتضار” نامیده و گفته است: «این بیماری است که اگر از تخت بلند شود، کشور را نجات می‌دهد.»

او برای دومین مرتبه در سه ماه گذشته، فعالان بازار توریسم را به ارائه طرح و نسخه برای “احیای گردشگری” فراخوانده است. این در حالی است که بزرگ‌ترین چالش پیش رو برای رونق گردشگری در ایران، مسئله امنیت، زیرساخت‌های مناسب مهمان‌پذیری و تنش‌های سیاسی است.

به دلیل این چالش‌ها و هم‌چنین انسدادهای مالی و بانکی، هیچ سرمایه‌گذاری کلانی در هتل‌داری و ساختارهای گردشگری در ایران صورت نمی‌گیرد. یک عامل مهم دیگر در عدم جذب گردشگر خارجی، محدودیت‌هایی است که به خصوص گردشگران زن را در مضیقه می‌گذارد. مدیریت پراکنده، سلیقه‌ای و ناهماهنگ ارگان‌های مختلف در اعمال نظر نیز مزید بر علت هستند.

رئیس جامعه هتلداران کیش احتمالا با احتساب این فاکتورها گفته که اگر خارجی‌ها نیامدند، حداقل ایرانی‌هایی که قصد تماشای بازی‌های جام جهانی را دارند با توجه به تفاوت هزینه‌ها و نزدیکی کیش و قطر می‌توانند در این جزیره اقامت کنند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *