پلیس اصفهان تمام راه‌های منتهی به پل خواجو را بست

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۲

پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان اعلام کرد که تمام مسیرهای منتهی به پل خواجو در شهر اصفهان روز جمعه بسته خواهد بود و نه موتورسیکلت و نه خودرو در این مسیرها حق تردد نخواهند داشت.

در همین حال خبرها از اصفهان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است حاکی از برقراری «جو شدیدا امنیتی» در این شهر در روز جمعه، ۱۲ آذرماه، است.

نیروهای حکومتی در ایران در چند روز گذشته تلاش کرده‌اند مانع پاسخ مردم به فراخوان برگزاری نماز در اطراف پل خواجوی اصفهان شوند.

هفته گذشته فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دعوت از مردم برای برگزاری نماز جمعه این هفته،‌ ۱۲ آذرماه، بر بستر خشکیده زاینده‌رود در جوار پل خواجو منتشر شد. در این فراخوان که مشخص نیست نخستین‌ بار چه فرد یا گروهی آن را منتشر کرده، از شهروندان اصفهان خواسته شده بود کف رودخانه «نماز مردمی» و نه نماز جمعه برگزار کنند.

در این فراخوان آمده بود که «نماز که آزاد است» و از شهروندان اصفهانی خواسته شده به صورت «میلیونی» برای برگزاری نماز اعتراضی در بستر زاینده‌رود شرکت کنند.

انتشار این فراخوان با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده و شماری از کاربران با استفاده از هشتگ‌های «اصفهان تنها نیست»، «اصفهان خونین‌چشم» و «اصفهان در خون»، با حمایت از مجروحان اصفهان که با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی آسیب دیده‌اند، نسبت به حوادث اصفهان، ابراز همدردی کرده‌اند.

در مقابل فرماندار اصفهان روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذرماه، هشدار داد که برگزاری «هرگونه» تجمع در روز جمعه در این استان «غیرقانونی» خواهد بود.

یک نهاد قضایی هم به شهروندان اصفهان تذکر داد که مراقب «سوء‌استفاده معاندین» باشند و از شرکت در تجمع‌های «غیر قانونی» خودداری کنند.

نهایتا رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان نیز روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرد که در روز جمعه از ساعت پنج صبح تمام مسیرهای منتهی به پل خواجو بسته خواهد بود.

او گفت: «این محدودیت از ساعت ۵ صبح فردا جمعه انجام می‌شود و تحت هیچ شرایطی اجازه تردد موتورسیکلت‌ها نیز داده نمی‌شود و اگر خودرویی از قبل پارک کرده در محل، نسبت به انتقال خودروی خود اقدام کند وگرنه نسبت به انتقال خودرو با یدک‌کش اقدامات لازم صورت می‌پذیرد.»

تجمع‌ اعتراض کشاورزان اصفهان به ناکارآمدی مدیریت آب این استان و محروم ماندن آنها از حقآبه‌شان از روز ۱۷ آبان‌ آغاز شد و تا دو هفته نیز ادامه داشت و در این مدت رسانه‌های حکومتی نیز خبر این رخداد را پوشش می‌دادند.

اما پس از آن که اعتراض کشاورزان با حمایت گسترده مردم روبه‌رو شد و هزاران نفر را به بستر زاینده‌رود کشاند، به نظر می‌رسد مقامات حکومتی به این نتیجه رسیدند که ادامه این وضع و کنترل آن ممکن است از دست آنها خارج شود.

در نهایت در روز جمعه، چهارم آذر، تجمع مردم در اطراف پل خواجو با مداخله نیروهای نظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد. بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای نظامی و امنیتی اقدام به شلیک مستقیم گلوله و پرتاب گاز اشک‌آور به معترضان کردند.

وب‌سایت هرانا پیشتر از بازداشت دست‌کم ۲۱۴ نفر از جمله ۱۳ کودک در جریان اعتراض آذر و پس از آن خبر داده، و سازمان حقوق‌ بشر ایران نیز اعلام کرده است که حدود ۴۰ نفر در اعتراض‌‌های اصفهان، دست‌کم یک چشم‌شان را بر اساس اصابت گلوله ساچمه‌ای از دست داده‌اند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *