انفجار دیشب نطنز؛ پهپاد ناشناس متعلق به کیست؟

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۴

رسانه‌های داخلی گزارش کرده‌اند که یک فروند پهپاد در شهرستان کوهرنگ در استان کهکیلویه و بویراحمد سقوط کرده است. هنوز اطلاعاتی در خصوص هویت این پهپاد و اینکه متعلق به کدام کشور بوده منتشر نشده است.

این در حالیست که شب گذشته منابع خبری از شنیدن صدای انفجار مهیبی در نزدیکی نطنز گزارش داده بودند و برخی از شهروندان هم نوری در آسمان مشاهده کرده‌اند. خبرگزاری فارس نوشته بود: شنیده‌های غیر رسمی خبرنگار فارس از انهدام یک پهپاد ناشناس حکایت دارد.

تاسیسات هسته‌ای نطنز یکی از مهم‌ترین مراکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران است. این تاسیسات تا امروز بارها هدف حملات و عملیات خرابکاری قرار گرفته است.

در تصاویری که از سوی رسانه‌های خبری در ایران منتشر شده (فیلم زیر)، یک هلیکوپتر در حال جا به جایی پهپاد کشف شده از روستای میهه در شهرستان کوهرنگ است.

به نوشته این رسانه‌ها یکی از مسولان محلی شهرستان کوهرنگ صحت این فیلم را تایید کرده اما از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرده و اظهار بی‌اطلاعی نموده است.

در یکی از عکس‌های منتشر شده نیروهای نظامی با لباسی شبیه سپاه پاسداران در حال منتقل کردن این پهپاد بر روی یک جرثقیل دیده‌ می‌شوند.

ایندیپندنت فارسی در این باره نوشت: اگرچه در بسیاری از موارد نیروهای نظامی و همچنین خبرگزاری‌های حکومتی دست به صحنه‌سازی ساقط‌شدن پهپادهای خارجی و به‌خصوص اسرائیلی در ایران زده‌اند، اما در ماه‌های اخیر، سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، با استفاده از پهپادهای کوچک موسوم‌به کوادکوپتر دست‌به حملاتی ایذایی به برخی از تاسیسات مخفی و محافظت‌نشده اتمی در ایران زده است، که مقام‌های جمهوری اسلامی در تلاش برای انکار آن‌ها برآمده‌اند.

در مورد واقعه شنبه‌شب در نطنز، اگر ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی را معتبر ندانیم، تنها فرضیه ممکن، استفاده اسرائیل از پهپاد جهت سنجش میزان آمادگی سایت‌های پدافندی محافظت‌کننده از تاسیسات اتمی نطنز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *