عباس دریس از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر «به اعدام محکوم شده است»

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۴

گزارش‌ها حاکی است که مقامات قضایی جمهوری اسلامی به طور شفاهی به خانواده عباس دریس، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در زندانی در ماهشهر ، گفته‌اند که او به اعدام محکوم شده است.

وب سایت حقوق بشری هرانا می‌گوید، به رغم این که مقامات قضایی از صدور حکم اعدام برای عباس دریس خبر داده اند، خانواده این زندانی اعتراضات آبان ۹۸ هنوز نتوانسته‌اند «هیچ سند اداری» در خصوص صدور این حکم رویت کنند.

طبق این گزارش، عباس دریس در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادر خود محسن دریس بازداشت و به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو» متهم شده‌ است.

این گزارش اضافه می‌کند، محسن دریس نیز به اتهام مشارکت در قتل این مامور توسط دادگاه به حبس ابد محکوم شده است.

هرانا می‌گوید: « عباس دریس، متولد ۱۳۵۲، متاهل و پدر دو فرزند ۱۲ و ۱۴ ساله است. به گفته یک منبع مطلع همسر آقای دریس پس از صدور حکم اعدام برای همسرش و پیگیری‌های بسیار بر اثر فشار وارده دچار سکته مغزی شده و چهار ماه پیش جان خود را از دست داد.»

در همین زمینه، یک منبع نزدیک به خانواده دریس به هرانا گفته است، «همه چیز غیر رسمی و غیر مستند پیش رفته، یعنی دریغ از یک سند که به زندانی یا خانواده اش در خصوص حکم وی بدهند، همه صحبتها شفاهی است.»

او اضافه کرده است: « اما مشکل جدی این است که در منطقه‌ای مانند جنوب خوزستان و موضوعی مثل اتهامات این دو برادر همین اظهارات غیررسمی میتواند صحت داشته باشد، نمی‌توان اظهارات مقامات دادگاه یا زندان را نادیده گرفت، اینکه دستگاه قضایی با متهم و خانواده یا حتی وکیلش همکاری نمی‌کند هم بیشتر به نگرانی‌های ما می‌افزاید.»

فعالان حقوق بشری در همین حال می‌گویند از عباس دریس « اعترافات تلویزیونى دروغین تحت فشار و شکنجه» در خصوص تیراندازی به این نیروی انتظامی گرفته شده است.

ماهشهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن از کانون‌های اصلی اعتراضات آبان ۹۸ بود که تا امروز روایت‌های متعددی از شدت سرکوب در آن، به‌خصوص به رگبار بستن معترضان در نیزارها، منتشر شده است.

شدت سرکوب در ماهشهر به گونه‌ای بوده است که بر پایه برخی روایت‌ها، مانند گزارش نیویورک‌تایمز، بین ۴۰ تا ۱۰۰ نفر در این شهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ آبان سال جاری با انتشار اطلاعیه‌ای جدید شمار قربانیان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را که مستند کرده است به ۳۲۴ نفر افزایش داد که ۲۰ مورد بیشتر از گزارش‌های پیشین این سازمان است.

خبرگزاری رویترز دی ماه سال ۱۳۹۸ در گزارشی بر اساس منابع خود شمار کشته‌ها اعتراضات آبان ۹۸ را حدود ۱۵۰۰ نفر ارزیابی کرده بود.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *