شناور نظامی در دست ساخت ارتش ایران در بندرعباس «واژگون شد»

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۵

بنابر برخی گزارش‌ها، یک شناور در حال ساخت نیروی دریایی ارتش ایران در حوضچه خشک صنایع کشتی‌سازی ارتش در بندرعباس واژگون شده و یکی از پرسنل نیروی دریایی را هم «کشته است».

تصاویر و ویدئوهای واژگونی این شناور نظامیِ در دست ساخت که «طلائیه» نام دارد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نیز روز دوشنبه ۱۵ آذر نوشت بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، این کشتی واژگون شده است.

پس از شلیک اشتباه به شناور کنارک و کشته شدن ۱۹ نفر در جریان مانور دریایی، سانحه ناوشکن دماوند در دریای خزر و کشته شدن دو خدمه آن و غرق شدن ناو خارک، این چهارمین حادثه‌ای است که در سال‌های اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه شده است.

گزارش واژگون شدن شناور «طلائیه» هنوز از سوی مقامات و رسانه‌های ایرانی تأیید نشده است ولی روزنامه اسرائیلی بر اساس تصاویر گروه نظارت ماهواره‌ای پلنت (Planet) که در ۴ دسامبر (۱۳ آذر) گرفته شده، این خبر را منتشر کرده است.

پیش از این در آذرماه سال ۹۷ خبرگزاری میزان در گزارشی نوشته بود که شناور اطلاعاتی و تجسسی نیروی دریایی که «طلائیه» نام‌گذاری شده «و بیش از نیمی از مراحل ساخت آن طی شده است»،وظیفه جمع‌آوری اطلاعات نظامی از شناور‌های هدف «با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات شنودی، راداری، مخابراتی و اطلاعاتی را برعهده دارد.»

این گزارش نوشته بود که شناور اطلاعاتی و تجسسی «طلائیه» ۹۴ متر طول و یک هزار و ۴۰۰ تُن وزن دارد.

خبر واژگونی این شناور در حالی منتشر می‌شود که به گزارش رسانه‌های ایران، روز یکشنبه سه فروند شناور نیروی دریایی پاکستان «برای تحکیم روابط ایران و پاکستان و برگزاری رزمایش مشترک» وارد بندرعباس شدند.

اولین بار نیست طی سال جاری نیست که یک شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اثر سانحه آسیب می‌بیند. خارک، که بزرگ‌ترین کشتی نیروی دریایی ایران بود، خرداد ماه امسال به طرز مرموزی آتش گرفت و در برابر آب‌های بندر ایرانی جاسک غرق شد.

پیشتر بنا بود ناوگروه ۷۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوچه البرز و ناو پشتیبانی خارک که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ بندرعباس را به مقصد دریای مدیترانه ترک کرده بودند، در یک رژه با روسیه شرکت داشته باشند.

در میانه راه ناو خارک به علت انفجار یکی از دیگ‌های بخار و آتش‌سوزی در موتورخانه‌اش در تاریخ ۱۱ خرداد ماه پس از سرایت آتش به دیگر نقاط آن در دریای عمان غرق شد.

در این سانحه یکی از دیگ‌های بخار ساخت ایران که جهت استفاده یکی از دو موتور بخار ناو پشتیبانی خارک در آن تعبیه شده بود منفجر شده و در نتیجه آن آتش‌سوزی رخ می‌دهد. این آتش‌سوزی به علت ناتوانی در خاموش کردن آن، باعث غرق شدن ناو شد.

با استفاده از جروزالم‌پست و شبکه‌های اجتماعی / پ.پ, رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *