کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران: ۲۹۳ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۱ به زندان رفتند

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۸

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در نیویورک می‌گوید که شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان در سال ۲۰۲۱ با رکورد جدیدی به ۲۹۳ نفر رسید. در ایران ۱۱ روزنامه‌نگار پشت میله‌های زندان هستند.

در گزارش سالانه این کمیته که روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذر، منتشر شد، با اشاره به ادامه «قتل‌های هدفمند» روزنامه‌نگاران آمده است که این نهاد، ۲۴ مورد قتل خبرنگاران در نقاط مختلف جهان را نیز در سال جاری میلادی ثبت کرده است.

در این گزارش، چین کماکان بزرگ‌ترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است و هند و مکزیک نیز مرگبارترین کشورها برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌روند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ در چین زندانی‌ شدن ۵۰ روزنامه‌نگار را ثبت کرده و این وضعیت در این کشور در حالی ادامه دارد که پکن خود را برای بازی‌های المپیک زمستانی آماده می‌کند.

پس از چین، میانمار با ۲۶ روزنامه‌نگار زندانی، مصر با ۲۵ روزنامه‌نگار زندانی، ویتنام با ۲۳ نفر، بلاروس با ۱۹ زندانی، ترکیه ۱۸، اریتره ۱۶، عربستان سعودی و روسیه هر یک با ۱۴ روزنامه‌نگار زندانی و ایران با ۱۱ روزنامه‌نگار پشت میله‌های زندان در صدر این فهرست قرار دارند.

شمار روزنامه‌نگارن زندانی در آذربایجان با دو نفر، بنگلادش با یک زندانی، سومالی با دو نفر و عراق با ۴ روزنامه‌نگار از ایران کمتر است.

این ششمین سال متوالی است که کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، رکورد تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر جهان را ثبت می‌کند.

مدیر اجرایی این سازمان می‌گوید ثبت این تعداد روزنامه‌نگار زندانی نشان می‌دهد دولت‌ها «مصمم به کنترل و مدیریت اطلاعات هستند و به طور فزاینده‌ای در این زمینه تلاش می‌کنند.»

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، زندانی کردن روزنامه‌نگاران به دلیل انتشار گزارش‌ و خبر را از «ویژگی‌های بارز رژیم‌های استبدادی» معرفی کرده و به طور ویژه نسبت به بسته‌ شدن «وحشیانه» درهای آزادی مطبوعات در میانمار و اتیوپی ابراز تاسف کرده است.

بر اساس این گزارش، طرح اتهامات ضد دولتی علیه روزنامه‌نگاران، همچنان رایج‌ترین اتهام در کشورهای استبدادی است و این کمیته اعلام کرده در سال جاری میلادی، دست‌کم طرح اتهام ارتکابِ جرایم سایبری برای ۱۷ روزنامه‌نگار را ثبت کرده است.

در اروپا نیز بلاروس که یک روزنامه‌نگار فعال این کشور در خارج از این کشور را پس از فرود اجباری هواپیمای حامل وی بازداشت کرد، در حال حاضر ۱۹ روزنامه‌نگار زندانی دارد.

به نوشته سازمان حفاظت از روزنامه‌نگاران، در حالی که به نظر می‌رسد در کشورهایی چون ترکیه و عربستان سعودی روند زندانی کردن روزنامه‌نگاران کاهش پیدا کرده، اما دولت‌های این کشورها با استفاده از سانسور متنوع‌تری همچون نظارت و قطع اینترنت، آزادی روزنامه‌نگاران را نقض می‌کنند.

در سطح جهان، هند با چهار روزنامه‌نگار، بیشترین تعداد روزنامه‌نگار را داشته که تایید شده به دلیل کار روزنامه‌نگاری کشته‌ شده‌اند.

در نیمکره غربی نیز مکزیک در سال ۲۰۲۱ مرگبارترین کشور برای روزنامه‌نگاران باقی ماند و بر اساس این گزارش، سه نفر به دلیل کار روزنامه‌نگاری در این کشور به قتل رسیدند و انگیزه شش قتل دیگر در این کشور هم در دست بررسی است.

در ایران نیز سال‌هاست که روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی و حتی کاربران معمولی در این فضا با طرح اتهامات واهی، بازداشت و روانه زندان می‌شوند.

اواخر مهرماه، سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن هشدار درباره خطر بازداشت «خودسرانه» زنان روزنامه‌نگار در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، «زندانی کردن نظام‌مند فعالان رسانه‌ای» از سوی حکومت ایران را محکوم کرده بود.

پیش از آن نیز سازمان حقوق بشری «آرتیکل ۱۹» با همکاری کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در گزارشی نوشته بود که روند فزاینده آزار زنان روزنامه‌نگار ایرانی مقیم خارج از کشور از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی «بسیار نگران‌کننده» است.

با استفاده از گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *