افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت آجیل شب یلدا

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۵

قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا بین ۱۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان اعلام شده است. به گفته فعالان صنفی، قیمت آجیل ظرف یک سال گذشته ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته به طوری که ” کسی توان خرید آن را ندارد”.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران روز ۲۳ آذرماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، از کاهش  ۶۰ درصدی تولید آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت که “به همین دلیل، شاهد افزایش نرخ خشکبار در بازار و کاهش قدرت خرید مردم هستیم”.

مصطفی احمدی افزود که هر کیلوگرم آجیل شب یلدا “بدون باسلوق حداقل ۱۸۰ هزار تومان و حداکثر ۲۷۵ تومان” و “با باسلوق حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر ۲۵۰ هزار تومان است”.

این فعال صنفی در ‌پاسخ به این ‌پرسش که “آیا امسال شب یلدای پررونقی خواهیم داشت؟” گفت که “اظهارنظر کردن در این زمینه برای من دشوار است”.

ایلنا در ‌پایان این گزارش، حداقل هزینه چیدن سفره شب یلدا برای یک خانواده را “۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان” برآورد می‌کند و می‌پرسد: “چند درصد از خانواده‌های ایرانی توانایی چیدن این سفره را دارند؟”

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران همچنین دو روز پیشتر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از افزایش “۷۰ تا ۱۰۰ درصدی” قیمت اغلب محصولات آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته خبر داد و به عنوان نمونه گفت که بهای هر کیلوگرم تخمه ژاپنی ۱۰۰ درصد و قیمت پسته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر شده است.

به گفته وی، “فروش این محصولات نسبت به سال گذشته به یک چهارم تقلیل یافته است”.

در همین خصوص، رئیس اتحادیه آجیل فروشان خراسان شمالی نیز می‌گوید که “قیمت آجیل طی این یک سال آنقدر افزایش یافته که کسی توان خرید آن را ندارد”.

علی قاتقچی که روز ۲۴ آذرماه با خبرگزاری ایسنا سخن می‌گفت، افزود که قیمت آجیل از یلدای گذشته تا امسال، “بی‌نهایت افزایش یافته” و به طوری که “مغازه‌های آجیل‌فروشی‌ خالی از مشتری است”.

اقتصاد ایران با تورم افسارگسیخته‌ای روبرو است.

مرکز آمار ایران در فروردین ماه گذشته، تورم سال ۱۳۹۹ را  ۳۶.۴ را اعلام کرد که این رقم، حتی از پیش‌بینی نهادهای معتبر بین‌المللی نیز بیشتر است. از جمله، صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران را در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰.۵ درصد پیش‌بینی کرده بود.

بر اساس یکی از جدیدترین برآوردهای مرکز آمار ایران، تورم اقلام خوراکی در ۱۲ ماه منتهی به آبان‌ماه سال جاری (۱۴۰۰) به ۶۰ درصد رسیده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *