“کمبود” بیمارستان، تخت، تجهیزات و حتی پانسمان برای سوختگی

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۹

رئیس “انجمن حمایت از بیماران سوختگی” می‌گوید که در ایران، بیمارستان استاندارد برای سوختگی وجود ندارد و در ۲۸۰ بیمارستان تامین اجتماعی حتی یک تخت سوختگی پیدا نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد فاطمی روز ۲۸ آذر (۱۹ دسامبر) با بیان اینکه «سوختگی در کشور ما فراموش شده» گفت که در ایران «درمان سوختگی اصلا استاندارد نیست و به روش قدیمی انجام می‌شود».

کمبود بیمارستان، تخت، تجهیزات و حتی پانسمان برای سوختگی

او که در یک نشست خبری به مناسبت “روز ملی پیشگیری از سوختگی” سخن می‌گفت، افزود: «ما تکنولوژی‌های لازم و حتی تعداد تخت کافی، پانسمان و تجهیزات کافی را هم در این راستا نداریم».

به گفته وی، «در ۲۸۰ بیمارستان تامین اجتماعی حتی یک تخت سوختگی وجود ندارد» و «پروژه بیمارستان سوختگی از ۲۰ سال پیش شروع و هنوز تمام نشده» چرا که برای پرداختن به این حوزه «پول نیست».

آقای فاطمی افزود: «در تهران، هیچ بیمارستان خصوصی دارای بخش سوختگی نیست».

رئیس “انجمن حمایت از بیماران سوختگی” با اشاره به احداث بیمارستان اصلی سوختگی تهران در سال ۱۳۴۱ افزود که «بعد از آن در تهران هیچ بیمارستان سوختگی ساخته نشده است».

او از “کارگران ساختمانی” و “نصب‌کننده داربست‌ها” به عنوان شایع‌ترین افرادی که دچار سوختگی با برق می‌شوند، نام برد و تصریح کرد: «بیشتر آنها جوان هستند و تعدادی از آنها هم سر صحنه فوت می‌کنند».

تاکنون گزارش‌های مختلفی درباره کمبود تجهیزات برای بیماران مربوط به سوانح سوختگی در ایران منتشر شده است.

از جمله، رئیس “بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری” در تهران در دی‌ماه سال گذشته، هزینه پانسمان فرد سوخته بعد از مرخص شدن از بیمارستان را “۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان” برآورد کرد و گفت که از این رقم، «بیمه‌ها فقط یک سوم آن را تقبل می‌کنند».

مصطفی ده مرده‌ای هزینه بستری افراد سوخته در بخش دولتی را نیز “۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان” اعلام کرد و افزود: «اگر فرد سوخته در آی‌سی‌یو بخش خصوصی بستری شود، این هزینه شاید به یک میلیارد تومان هم برسد».

معاون “مرکز تحقیقات سوختگی ایران” هم در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ گفت که به دلیل کمبود تخت‌های استاندارد سوختگی در بیمارستان‌های ایران، «معمولا چند بیمار سوخته در یک اتاق بستری می‌شوند» و از این رو، «عفونت از یک بیمار به بیمار دیگر می‌شود».

عباسعلی پوربافرانی، عضو “کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی” نیز در خردادماه سال ۱۳۹۶ گفته بود که «بیماران سوختگی مناطق محروم به علت نبود مراکز درمانی مجهز، به اجبار باید به کلانشهرها سفر کنند» و در نتیجه، علاوه بر هزینه درمان، «هزینه‌های سفر را نیز متحمل می‌شوند».

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ نیز رحمت‌الله حافظی، رییس “کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران” از “کمبود ۳۰۰ تخت سوختگی در بیمارستان‌های تهران” خبر داده بود.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *