از اعلام تعرض به “نیایشگاه سرمسجد” مسجدسلیمان تا ادعای جلوگیری از ادامه فعالیت/عدم تعیین حریم و عرصه نیایشگاه

By | ۱۴۰۰-۰۹-۳۰

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

مدیر انجمن میراث جاوید مسجدسلیمان از تعرض به نیایشگاه سرمسجد مسجدسلیمان به‌منظور تعریض جاده خبر داد و گفت: این کار بدون مجوز در حال انجام است، ولی معاون میراث فرهنگی خوزستان می‌گوید: این کار بدون هماهنگی بوده و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

 زیبا صالحی فرگنی مدیر انجمن میراث جاوید در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: محوطه نیایشگاه سرمسجد مسجدسلیمان در شمال شرقی این شهرستان واقع شده که آثاری از دوره سلوکی تا اشکانی را در بر می‌گیرد و از محدود بناهای سرپای سلوکی و اشکانی در مرزهای کنونی ایران است.

وی با بیان اینکه عدم تعیین عرصه و حریم محوطه سرمسجد باعث انواع تعرضات به این معماری کم‌نظیر و با ارزش شده است، افزود: این بنا در گذشته توسط اداره برق مورد تعرض قرار گرفته بود و تیرهای برق بر عرصه این محوطه نصب شد.

مدیر انجمن میراث جاوید مسجدسلیمان یادآور شد: بین سال‌‌های ۸۶ تا ۸۷ نیایشگاه مورد گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم قرار گرفت ولی به نتیجه نرسید و هرگز عرصه و حریمی برای آن ابلاغ نشد.

وی در ادامه مطلب فوق، اضافه کرد: در یک عملیات غیراصولی و غیرعلمی اطراف معبد، فنس‌کشی شد که طبق برآوردها شاید یک‌دهم عرصه کلی را شامل می‌شد که این خود مقدمه‌ای به‌منظور تعرضات در سال‌های آینده بود؛ چرا که این تصور را برای عامه به وجود آورد که عرصه معبد تنها همان معبد فنس‌کشی شده است.

صالحی فرگنی ادامه داد: به‌تازگی شهرداری مسجدسلیمان به‌منظور تعریض جاده سرمسجد (فرودگاه) اقدام به حفاری در عرصه نیایشگاه سرمسجد کرده، در حالی که هیچ مجوز کتبی نداشته و طبق مستندات، کارشناسی نیز به‌عنوان ناظر در محل حضور ندارد.

وی که از نزدیک شاهد این حفاری‌ها بوده، خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان ادعا می‌کند که مجوزات به‌صورت شفاهی از اداره کل استان دریافت شده است.

مدیر انجمن میراث جاوید مسجدسلیمان در پایان گفت: در این دوره می‌توان بدون مدرک کتبی در محوطه‌ای به این مهمی که نماد هویت مردم منطقه است دست به حفاری بدون مجوز و حتی بدون حضور کارشناس زد؟ اداره میراث فرهنگی شهرستان به‌عنوان متولی باید ضمن انجام کارشناسی‌های دقیق تمام شرایط را برای عدم رسیدن آسیب به بناهای تاریخی فراهم کند.

در همین خصوص، احمدرضا حسینی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به خبرنگار ایلنا گفت: عرصه و حریم محوطه صفه سرمسجد با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشته، از سوی کارشناسان باستان‌شناس گمانه‌زنی شد و تا حدودی به نتایجی هم رسیده بود ولی به دلیل به‌روز نبودن نقشه‌ها و تغییر فرمت‌های تعیین عرصه و حریم، یک گروه سه نفره از کارشناسان خبره معاونت میراث فرهنگی را مامور تعیین عرصه و حریم محوطه کرده‌ایم و به‌زودی و ظرف یک یا دو هفته آینده انجام خواهد شد و به‌سرعت نتایج این بررسی‌ها برای تایید و طی کردن روال قانونی به وزارت ارسال خواهد شد.

وی درباره تعرض شهرداری گفت: پیگیری‌های قانونی و حقوقی این موضوع توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان صورت گرفته و در همین خصوص مکاتباتی با شهرداری و فرمانداری مسجدسلیمان انجام گرفت و از ادامه کار جلوگیری شد. اینکه برخی از کارشناسان می‌گویند این اقدام با هماهنگی اداره کل یا شهرستان بوده را به هیچ وجه تایید نمی‌کنیم و توافقی با شهرداری نداشته و استعلامات ما به‌صورت کتبی دریافت و به‌صورت مکتوب پاسخ داده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: استعلامی از شهرداری مسجدسلیمان برای ما ارسال شده بود ولی ما به دلیل اینکه این کار نیاز به بررسی و شناسایی دقیق داشت درست در زمانی که کارشناسان باستان‌شناس در خصوص این محوطه در حال انجام بررسی بودند شهرداری مسجدسلیمان در این محوطه اقدام به فعالیت کرد که خوشبختانه به‌موقع و به‌محض اطلاع، نیروهای یگان حفاظت به محل اعزام گردیدند و جلوی فعالیت شهرداری گرفته شد.

حسینی ادامه داد: به‌رغم اصرار به ادامه فعالیت، جلوی کار گرفته شد و در همین خصوص مکاتباتی نیز با دفتر نماینده شهرستان و فرماندار مسجدسلیمان صورت گرفت و صحبت‌هایی داشته‌ایم و به‌صراحت اعلام گردید تا زمانی که عرصه و حریم محوطه و ضوابط آن ابلاغ نگردد، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با قاطعیت اعلام می‌کند که اجازه هیچ‌گونه فعالیت را به هیچ ارگانی نخواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم کارشناسان اداره کل به‌منظور تعیین، بررسی و بازنگری عرصه و حریم در محل حضور دارند و با مشخص شدن نظر نهایی، نتیجه را برای وزارتخانه ارسال خواهیم کرد.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، از سوی شهرداری مسجدسلیمان استعلامی برای آن‌ها ارسال شده و می‌توان گفت شهرداری در این نامه ضمن اطلاع رسانی، از اداره کل میراث فرهنگی خواستار مجوز شروع فعالیت شده؛ در چنین مواقعی سازمان‌ها و ادارات بعد از ارسال استعلام یا نامه به اداره مربوطه در صورت کسب اجازه فعالیت خود را آغاز می‌کنند، این در حالی است که طبق گفته معاون میراث فرهنگی خوزستان هیچ توافقی صورت نگرفته، با این وجود شهرداری عملیات خود را آغاز نموده که این موضوع در افکار عمومی ابهاماتی را به وجود آورده است.

WhatsApp Image 2021-12-18 at 11.09.41 PM

WhatsApp Image 2021-12-18 at 11.09.24 PM

1

3

5

6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *