میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته حدود ۱۰ سال افزایش یافته است

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۵

جمعیت هر اقلیم باید متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی آن منطقه باشد تا کیفیت زندگی افراد تضمین شود

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توضیح اینکه کشورهای اروپایی هم روند پیری جمعیت را طی می‌کنند، اعلام کرد: «میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته حدود ۱۰ سال افزایش یافته و به اصطلاح پیرتر شده است.»

به گزارش ایرنا، حامد برکاتی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حضور یافته بود، با بیان اینکه «متوسط نرخ رشد سالانه جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، ۳.۲۸- کمتر شده است»، افزود بر مبنای برآوردها، ۸.۳ میلیون نفر جمعیت سالمند فعلی ایران در سال ۱۴۲۵ به بالای ۲۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد و این در حالی خواهد بود که جمعیت جوان مولد کشورمان به‌شدت کمتر خواهد شد.

برکاتی با مقایسه وضعیت ایران و کشورهای اروپایی اظهار داشت بر اساس شاخص‌های جهانی، اروپا در طول ۹۰ سال پیرتر خواهد شد، اما کشورمان در مدت ۳۰ سال چنین شرایطی پیدا خواهد کرد.

نرخ باروری در ایران با توجه به چالش احتمالی ناشی از کاهش رشد جمعیت در آینده و کمبود نیروی انسانی کافی در حوزه اقتصاد به یک دغدغه سیاستی مهم تبدیل شده است. به گفته یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران «در دهه‌های آتی، معضل پیری جمعیت و مشکلات متعاقب آن مانند فشار مالی بر دولت برای تأمین حقوق، بیمه‌های بازنشستگی و تأمین هزینه‌های بهداشت و درمان سالمندان افزایش پیدا خواهد کرد.»

در همین زمینه، حمدجلال عباسی شوازی، رئیس مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور و استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران به خبرآنلاین گفت: « جمعیت ایران طی قرن گذشته همواره رشد بالایی داشته است و در کمتر از یک قرن بیش از ۷ برابر شده است. میزان رشد جمعیت طی سال‌های ۱۳۶۵-۱۳۵۵ به بالاترین سطح خود در طول تاریخ تحولات جمعیت ایران یعنی حدود ۳.۹ درصد افزایش یافت.

در این شرایط، نگاه ایدئولوژیک نیز مزید بر علت شده است تا مسئولان جمهوری اسلامی برای فرزندآوری بیشتر تبلیغات گسترده‌ای را شکل دهند. موضوعی که البته از نظر کارشناسان با توجه به بحران‌های عمیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی منطقی نیست.

در سال‌های اخیر که ایران با بحران خشکسالی و کم‌آبی رو به رو است، افزایش جمعیت و تأمین مواد غذایی مردم بار دیگر به موضوع اصلی بررسی‌های تحقیقاتی تبدیل شده است.

با توجه به الگوی مصرف آب و میزان آبهای تجدید پذیر در ایران کاهش جمعیت به شکل فعلی طبیعی و منطقی به نظر می رسد.

بر اساس تحقیق «جمعیت و منابع آب: یک تعادل ظریف» اگر ایران جمعیتی بیش از ۵۸ میلیون نفر داشته باشد، وارد یک بحران می شود، این در صورتی است جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ حداقل به ۶۹ میلیون نفر می رسد. بنابراین حتی در این شرایط نیز ما در آینده با بحران محیط زیستی مواجه خواهیم بود.

در واقع کارشناسان می گویند که میزان جمعیت هر اقلیم باید متناسب با ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی آن منطقه باشد تا کیفیت زندگی افراد تضمین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *